måndag 7 september 2015

4/9-15 Kvikkjokk-NV om Parka, 19 km

Fjällfararnas gröna band: dag 19

Kvikkjokks turiststations väggar är väldigt tunna märkte vi i natt eller tidigt på morgonen då våra rumsgrannar skulle stöka sig ut. Antingen är det extremt lyhört eller så var dom som elefanter i en porslinsfabrik. Bussen från Kvikkjokk går klockan 05.20 och våra grannar klev upp långt innan en timme innan det och stökade sedan på fram tills dess att bussen gick. Vår start på dagen blev sedan bättre med en frukostbuffé. Lyx! Nygräddat bröd med goda pålägg, yoghurt och allt annat man kan önska sig!

Vi hade bokat Björn att köra över oss med båten till Mallenjarrka, allts kungsledens fortsättning. På väg ner till båten gav tyvärr ett av mina spännen till ryggsäcken upp, men det kunde som tur var fixas med en packrem.

Istället för att skjutsa oss raka vägen över sjön så bjöd Björn oss på en rundtur i båten där han berättade allt från historia till natur kring Kvikkjokk och vi fick åka en bit upp i forsen. Vattnet på sjön låg helt stilla och det var verkligen sagolikt vackert!

När vi kommit iland i Mallenjarka så väntade en rejäl stigning genom skogen. Bitvis var det riktigt brant. Hösten har kommit och det med besked. Hela landskapet är förändrat och i vissa sken ser fjället ut att vara i brand då det är en färgexplosion från alla löv. Det är röda, orangea, gula och gröna färger i olika nyanser. Vi stannade flera gånger längs vägen till Tsielekjåkkstugan för att bara njuta av utsikten samt färgerna. Vi stannade även några gånger för att plocka blåbär. Det är verkligen på sluttampen för blåbären nu pga frostnätterna som varit. Vid vindskyddet stannade vi sen för att äta lunch innan vi fortsatte upp i passet och vidare till kommungräsen där vi slog upp vårt tält på en vacker plats.