Cykeltur med hund

Den 28 augusti 2011 påbörjade jag en cykeltur som skulle komma att bli 1319 kilometer lång. Turen startade jag i Lofoten, där jag gick folkhögskola 10/11 och sen blev kvar över sommaren för att jobba och topptura. För att sedan avsluta turen hemma i Jämtland den 24 september.
Vilka utmaningar jag skulle komma att stöta på hade jag ingen som helst aning om som detta var min första längre cykeltur.

Turen i sin helhet hittar du här: Lofoten-Jämtland

cykla med hund, cykelkärra hund

cykla med hund, cykelkärra hundcykla med hund, cykelkärra hund

Med mig på denna tur var min bouvier des flandres tik Vega. Hon växlade mellan att springa/gå bredvid cykeln och sitta i en cykelkärra. Hade alltså både en springer och en cykelkärra på cykeln. Att ha med sig en så pass stor hund som en bouvier kräver en del förberedelser (svåraste kanske är hur man ska få med sig allt som behövs på en tur som denna?). Eller att ha med sig en hund överhuvudtaget kräver en del förberedelser. Under sommaren tränade jag Vega på att sitta i kärran medan jag cyklade, något som aldrig var ett problem för oss. Hon vande sig snabbt vid det och visade aldrig på rädsla eller obehag när hon satt i den. Vega hade en fin grundkondition. Efter att ha följt med mig på runt 50 toppturer under sommaren plus joggingturer, cykelturer osv (vår träning började inte under sommaren, men jag skriver bara med den träning vi gjorde under sommaren), ofta kombinerade jag dessa typer av turer.

Det är en fördel om hunden är van vid att bo i tält, Vega har följt med mig på tältturer sen hon var 12 veckor så den biten har vi inte medvetet tränat på.

Hunden måste kunna slappna av i vilken miljö som helst, det är i alla fall det optimala. Vega är så van att följa med överallt så hon kan lägga sig för att vila vart som helst. Inte en reaktion fick jag ifrån henne ens i de längsta tunnlarna vi cyklade igenom, varken när hon satt i kärran eller gick bredvid cykeln.

Jag började med att skriva en turplan, denna turplan bestod inte av några dagsetapper. Jag skrev helt enkelt bara upp vilka vägar jag skulle cykla. Hur lång tid det skulle ta spelade mig ingen roll. Så etapperna i turplanen går mellan två färjelägen, städer, vägar eller liknande.

Jag började turen med att cykla från Kabelvåg till det färjeläge som ligger längst västerut på Lofoten, Moskenes. Därifrån tog jag sedan färjan till Bodö. Kommer inte skriva så specifikt om själva turen, men är man nyfiken på den så finns alla detaljer i bloggen. Kolla under etiketten Lofoten-Jämtland. Maila annars gärna frågor eller funderingar.

Förutom att cykla gick jag även en längre topptur, de syv söstre. De syv söstre är en septubel-topp. Med andra ord består den alltså av sju toppar; Botnkrona, Grytfoten, Skjäringen, Tvillingene, Kvasstinden, breitinden. Efter att ha legat vid foten botten av Botnkrona (som är den högsta av de sju topparna) i två dagar fick jag äntligen chansen att gå upp på de sju topparna. Det var en väldigt vacker tur i varierat väder. Det är en krävande tur som för mig och Vega tog ca 15 timmar, över 3500 höjdmeter och över 30 kilometer att gå. Fjället är väldigt vasst så Vega skar tyvärr upp tassarna litegrann, något som gav konsekvenser för resten av turen. Detta trots att skadorna inte var så stora.

Är du nyfiken av att gå samma tur själv? Kolla in http://ut.no och sök på de syv söste, så får du ett fint turförslag.

Vega var tvungen att sitta mer i kärran mot vad som var tänkt, men det gick bra. En viktig sak att tänka på –Det är jättesvårt att få tag i bra ”skor” för hund längs vägen. Jag föredrar de som är gjorde av cordura, de sitter bra och är slitstarka. Eller slitstarka och slitstarka, mer slitstarka i alla fall. Så många par är bra att ha med sig redan från start!