tisdag 22 september 2015

21/9-15 Åtnikstugan-Tjåkkelestugorna, 18 km

21/9-15 Åtnikstugan-Tjåkkelestugorna, 18 km
Fjällfararnas gröna band: dag 36

Det spöregnade precis hela natten och början av morgonen. Vi sköt därför på starten tills dess att det gav med sig. När vi började att gå så hade tom solen letat sig fram! Det blev en dag med växlande molnighet, men mestadels uppehållsväder. 

Vi gick upp genom den höstgula fjällbjörkskogen längs med Båvloenjohke till Båvloe. Då hade vi kommit över trädgränsen och utsikten var underbart vacker! Fjällen står som i brand av alla höstfärger. 

Vi gick ner till Remdalen och passerade samevistet där. Det är verkligen fascinerande hur kåtorna är uppbyggda av enbart material tagna från närområdet. 

Vi åt lunch vid Vaegkjohke innan vi började att följa Norgefararleden söderut. Jättevacker vandring över en sandås med jokken på vår vänstra sida hela tiden. Vandringen här var kanske den mest lättgådda sen vi startat. 

Vi kom fram till dom nyrenoverade Tjåkkelestugorna. För en fin och mysig stuga!!! När vi kom fram ställde jag mig och sågade och högg ved medan Julia ordnade med vatten och eld i spisen. Jag tror att det är precis så här jag vill bo när jag blir stor :)



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar