onsdag 23 september 2015

23/9-15 Klimpfjäll-Raukasjö, 24 km

Fjällfararnas gröna band: dag 38

För att ta oss till leden som går till Slipsiken så fick vi börja med att följa bilvägen. Något som var väldigt obehagligt då "Bennys lastbilar" dundrade tungt lastade förbi i över 100 knyck. Efter nån kilometer längs vägen vek vi av till Vielmiesmehkie som är ett gammalt samesommarviste. Från 1926 och fram till slutet av 50-talet fanns där också en särskild skolplats.

Vädret ville inte helt bestämma sig för hur det skulle bli idag. På morgonen regnade det vilket gjorde att vi startade lite senare mot vad vi tänkt. Sen blev det uppehåll innan det började smådugga för att sen bli soligt och varmt. Hela vägen upp genom skogen till Nihkierjabpe var det varmt. Samtidigt som vi kom över trädgränsen drog det in moln och det blåste kallt där. Så bara att klä sig varmt för en stund. Men det var egentligen mest skönt att slippa svettas! Vi gick till Slipsikstugan. Kändes väldigt märkligt att vara där igen. Det var i just den stugan som jag var instormad i vintras under det vita bandet. Då hann jag läsa ut flera böcker och lämnade hela sju stycken utlästa böcker i stugan. Nu fanns bara två av dom kvar. Kul att se att dom kommit till glädje för någon! Vi åt vår lunch innan vi gick vidare. Terrängen var rätt så bökig. Kuperad och knölig och det fanns inte någon direkt stig att följa. När jag skidade gick det betydligt mycket snabbare att ta sig till Raukasjö. Solen letade sig helt fram under eftermiddagen och den värmde skönt. Utsikten var vacker med mer fjällformationer mot vad vi sett på länge!

I Raukasjö mötte vi Tommy (mannen som jag skrev om i vintras som kom mig till mötes efter att pappa ringt honom). Han erbjöd oss en mysig liten stuga att sova i inatt. Tack snälla!