tisdag 2 juni 2015

19/5-15 Hamburgsund-Tryggö, 20 km

19/5-15 Hamburgsund-Tryggö, 20 km
Havspaddlarnas blå band: dag 5

Igår mätte jag mer eller mindre exakt hur långt som jag paddlade med hjälp av GPSen. Men som den drar så mycket ström när jag har den på, så ritar jag nu upp distansens på eniros karttjänst istället. Som det blir raka sträck blir det lite kortare mot verkligheten. Men det gör mig ingenting. Det är inte antalet paddlade kilometer som räknas utan vad jag upplever under dagen!

I natt stördes nattsömnen vid flera tillfällen av tre stycken rådjur som skällde. Det var två bockar och en hind. Regnet sov jag mig däremot helt igenom medan Gustaf inte sov en minut borta i sitt tält. Vi sköt därför på starten och kom inte igång att paddla förrän 10.30.

Vi har haft motvind hela dagen i olika styrka. På flera ställen var det helt okej som vi kunde söka lä bakom öar. Men när vi rundade Valön var sjön krabb och vinden ganska hård emot oss. Men så snart vi nådde Lyngön blev det bättre igen. Därifrån paddlade vi mellan öar (Ängen, Flatholmarna, Inre- och yttre Huöarna samt Knivsholmen). Vi paddlade till ön Söö innan vi stannade för lunch på en perfekt plats på en liten strand intill öns fyr. Medan vi åt vår lunch började det att blåsa lite mer så sista kilometern till Sotekanalen var lite motig. I tillägg till vinden så började det också att regna. Jag säger bara sydväst, för ett fantastiskt plagg! 

Vi paddlade genom Sotekanalen och fick se många fåglar, bla vitkindad gås med ungar, till Tryggö. Det var inte bara fåglar som fanns intill kanalen, betande kossor och får samt några harar fick jag också se. På Tryggö slog vi upp våra tält. 

Så långt kan jag inte säga annat än att jag har det riktigt bra på min paddeltur!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar