tisdag 2 juni 2015

24/5-15 Bleket-Karholmen, Stora Överön, 26 km

24/5-15 Bleket-Karholmen, Stora Överön, 26 km
Havspaddlarnas blå band: dag 10

Två dagar tog det för vädret att lugna ned sig. Men två dagar med vila gav också massor med ny energi! Men att säga att det var lugnt och stilla vore att ljuga. Det var lugnt och stilla dom första hundra metrarna ut från Kajaktiv, men så snart jag rundade Ängholmen hade jag inte längre skydd mot vinden. Det var dock bara en kort sträcka för snart var jag skyddad igen, nu bakom Tjörnekalv. 

Passagen över till Åstol och S Åstol blev intressanta pga många båtar samt en hel del sjö. Dom största vågorna jag haft så långt på denna tur. Men sen väntade en lugn etapp mellan Marstrand och Instön. Skönt! För mot Kråkerön var det ordentligt med sjö igen. Jag rundade Tofta udde och Kovikhamn och hade det helt okej rent vind- och sjömässigt så snart som jag kom in i lä från Fjälls-, Sär-, och Grillholmen. Men  så snart jag passerat Bastö började det att bli tungt. Jag fick vinden rakt emot mig och fick kämpa på ordentligt resten av vägen till Runt Stora Överön för att ta mig till Karholmen. 

Jag vet egentligen inte vad som är värst när det kommer till vindriktning. Först tänkte jag att det blir nog inte värre än så här när jag hade vinden rakt emot mig och fick kämpa för att ens ta mig framåt, men jag fick åtminstone vågorna framifrån. Det blev värre när jag fick den hårda vinden rakt i sidan och slogs över med vågor några gånger med sådan kraft att jag vid ett par tillfällen inte visste om jag tippat eller inte för jag hade vatten överallt. Förvånande nog blev jag aldrig stressad över det utan förblev lugn och fokuserad. Sista biten till Karholmen hade jag vinden i ryggen. Något bättre, men långt ifrån helt enkelt. Det är inte bara och bara att ta sig framåt med stora vågor bakifrån. Lyckan var stor när jag nådde Karholmens strand!

Senare på kvällen såg jag en bäver som verkade få kämpa lika mycket som jag fick göra i vågorna. En bäver!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar