måndag 29 juni 2015

23/6-15 Kivik-Trosteberga hamn, 43 km

23/6-15 Kivik-Trosteberga hamn, 43 km
Havspaddlarnas blå band: dag 40

Regnet inte bara smattrade mot regnduken, det snarare piskade, när jag vaknade i morse. Allt går så mycket långsammare när det regnar. Men det är inte mycket man kan göra åt det mer än gilla läget! Så det var just det jag gjorde. Så snart som jag satte mig i kajeken gjorde det inte längre något att det regnade.

Jag började med att paddla längs med dom milslånga kuperade sandstränder norrut. Det är verkligen häftigt att se hur naturen hela tiden ändras i den takt jag rör mig. Jag paddlade upp till Gropahålet innan jag tog lunch. Vädret var då helt okej, härligt att få luncha utan regn!

Det har varit konstiga paddelförhållanden idag. Jag hade förvisso motvind, men bara några sekundmeter, så det borde inte vara vinden som gjorde att det gick så trögt. Det måste nästan ha varit nån form av strömmar? 

Desto närmare Trosteberga jag kom, desto sämre blev vädret. Vinden tilltog och regn tillkom. Just som jag började bli lite trött så fick jag höra något och tittar i den riktningen och får se sälar ligga och vältra sig på två stenar. Runt den ena stenar lekte dessutom en liten säl! I och med det kom både motivationen och orken tillbaka! Dessa sälar följde mig sedan i några kilometer och som närmast var den ena bara 5 meter bort :)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar