måndag 29 juni 2015

24/6-15 Trosteberga hamn-Skinnarviksvägen (Ronneby), 57 km

24/6-15 Trosteberga hamn-Skinnarviksvägen (Ronneby), 57 km
Havspaddlarnas blå band: dag 41

Regnandet höll i sig hela natten, men lugnade sig fram på morgonkvisten och slutade helt lagom till att jag skulle börja paddla. Så skönt att få starta regnfritt och dessutom i torra kläder! Allt som blivit blött fick jag torka i hamnens pentry efter att mannen som har hand om campingen/hamnen kom och startade värmen där åt mig i det syftet. Det är en billig campingplats 50 kronor för ett tält, en kostnad dom bjöd på :)

Jag blev varnad för att Flisorrevet är väldigt lurigt vid vind, och idag har det blåst 8-13 m/s från väst, så jag skulle undvika att gå rätt över till Sillnäsudde. Istället paddlade jag i en båge för att komma dit. vinden hade jag i ryggen och fick fin påputtning! Kändes som att jag paddlade förbi Torsö, Björk- och Kraknabben på nolltid :) Vid hamnen i Nogersund stannade jag till och pausade lite. Klockan var inte så mycket men det kändes bäst att pausa lite innan överfarten till Tärnö, en passage på nästan 20 km. Eller den blev lite kortare som jag följde land upp till Listershuvud. Övergången gick bra. Vinden och vågorna kom snett bakifrån, men skapade inte allt för stora problem. Periodvis var det dock rätt så ordentligt med sjö. Jag känner mig dock allt mer sjövan och reagerar allt mindre på sjögång! 

På Tärnö stannade jag till för en paus innan jag fortsatte vidare nordväst i riktning mot Mjöö och sedan Spjutsö. Härifrån var det skyddat så vinden påverkade inte lika mycket och den började dessutom vara i allt mer rätt riktning! 

Jag paddlade in mellan Vångsö och Smygen och sedan mot Bockevik. Vid en privat småbåtshamn fick jag ta upp kajaken och slå upp mitt tält. 

Är extremt nöjd med dagen. Det utlovade regnet kom inte och kroppen börjar att kännas lite starkare :)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar