tisdag 19 maj 2015

18/5-15 Resö-Hamburgsund, 35 km

18/5-15 Resö-Hamburgsund, 35 km
Havspaddlarnas blå band: dag 4

Jag hade inte helt räknat med att nätterna skulle bli kalla här på västkusten, men natten var riktigt kall! Det var frost på tältduken när jag klev ut ur tältet i morse. Tur att jag har både en varm sovsäck och kläder från Bergans! 

Vinden hade mojnat och i stort sett helt försvunnit när vi började att paddla. Men det fanns tydlig spår i form av dyningar kvar från den utomskärs. Inomskärs var det bara helt idylliskt och vackert. På flera platser låg vattnet spegelblankt och en kort stund hade jag tom medvind! Alla gamla fiskarsamhällen som jag passerat är så mysiga!

Vi paddlade inomskärs till Havstenssund, där blev det mer öppet vatten och det kändes på dyningarna samt vågorna. Dyningarna var inte helt enorma, men flera av vågorna var upp emot 2 m höga. Det kändes lite som att jag satt på ett täcke som någon skakade. Det fladdrade åt alla håll. Dyningarna kom från ett håll och vågorna ett annat. Men jag gillade det! Enda problemet var att jag kände mig ganska sjösjuk när vi kommit förbi Tjurpannan och hamnat på lugnare vatten igen innan Grebbestad. På Otterön stannade vi och lunchade på en härligt soluppvärmd klippa! Lyxliv :)

Vi paddlade på i lugnt vatten förbi Fjällbacka och in i Hamburgsundet. Med nöd och näppe lyckades vi att undvika att bli mördade i Fjällbacka och hamna i någon Läckbergroman genom att paddla mellan Hjärterön och Valön. 

Vi passerade samhället Hamburgsund och hittade en lämplig tältplats innan Rödslera. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar