onsdag 10 juni 2015

8/6-15 Vallda Sandö-Knarrskär, 50 km

8/6-15 Vallda Sandö-Knarrskär, 50 km
Havspaddlarnas blå band: dag 25

Jag startade en del senare i morse mot vad jag brukar att göra, om jag nu ens får starta alls. Anledningen, surprise surprise, vind! :)

Vinden mojnade dock vid 10-tiden, så 10.30 satte jag mig i kajaken och lämnade hamnen. Mötte en fiskare just som jag skulle paddla iväg. Han skulle leverera levande fisk till en norsk lastbil. Fisken skulle tas till norska laxodlingar där den skulle äta lus. Man har börjat använda denna fisktyp istället för kemikalier då lusen blivit resistent mot det. Känns lite smartare med en fisk än kemikalier. 

Även om vinden mojnat en del så kändes den fortfarande och vågorna var ännu ganska höga från all vind som varit. Så min första etapp som gick till Vinbärsholmen var bitvis ganska kämpig. Jag fikade lite där och fick ny energi och vågorna hann lugna sig lite.

Allt gick bara bra förbi Onsala Sandö och ner till Mönster. Jag kunde paddla raka vägen över från Hållsundsudde till Näsbokrok som vädret och vattnet blivit perfekt! Äntligen!!! Jag paddlade över till Nordsten och stannade till där och åt lite innan jag fortsatte vidare söderut till Ringhals. Jag rundade Skomakarnäsan och paddlade mellan Långekläpparna, där jag fick se 3 stycken nyfikna sälar. Vad jag blir glad av djur. Var trött och lätt sliten innan jag fick se dessa bedårande djur, men av att se dom fylldes jag av ny energi så sista biten till den lilla ön Knarrskär gick av bara farten. 

Har haft en helt fantastisk dag!!!  












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar