fredag 12 juni 2015

11/6-15 Skallkroken-Norre hamn, 40 km

11/6-15 Skallkroken-Norre hamn, 40 km
Havspaddlarnas blå band: dag 28

Igår kväll var jag ute på en fantastiskt trevlig och skön kvällspromenad. Tror bestämt att jag ska försöka få det till en vana! Just igår gick jag upp på det 44 möh höga berget bakom hamnen och spanade på utsikten :)

Att följa solens rytm är skönt, men tyvärr har det blivit att jag bara gör det åt ett håll. Vaknar vid 04.00 varje morgon men somnar alldeles för sent. Får se sagolikt vackra soluppgångar men kroppen behöver lite mer sömn..

Jag  började att paddla söderut mot Ringenäs och sen ut till den lilla ön Tylö. Vinden tog i från väst-nordväst och sjön var ojämn. På Tylö stannade jag till för att fika och ta mig en funderare. Skulle jag våga chansa och paddla rätt över Laholmsbukten, eller skulle jag ta det säkra för det osäkra och paddla in i den och paddla förbi Halmstad och Båstad?
Vinden var nu helt västlig och prognosen lovade en medelvind på mellan 4-6 m/s resten av dagen. Vågorna var rätt så stora, men snälla i sin utformning. Jag bestämde mig för att chansa. Det är drygt 2 mil från land till land mellan Tylöudden och udden vid Hovs hallar. Den längsta överfart jag någonsin gjort. När jag kommit ungefär halvvägs så började det att blåsa lite mer och vågorna blev större, men fortfarande hanterbara. Jag kände däremot inte för att plocka fram kameran överdrivet många gånger utan var hela tiden helt koncentrerad på paddlingen och balansen. 

När jag har 9 kilometer kvar blir jag helt galet kissnödig och vet inte hur jag skulle lösa det hela. Så det var bara ett att göra, knipa, för att kissa rätt ner i byxorna kändes inte särskilt lockande. Vinden gjorde överfarten långsam. Med ett par kilometer kvar var jag så kissnödig att jag började kallsvettas. Så snart jag nådde udden gick jag i land, kanske inte den lämpligaste platsen, men nöden har ingen lag! 

Efter pausen på udden Höghallsudde hade jag ett himla meck med att komma tillbaka i kajaken och komma ut i vattnet. Vattnet sögs liksom in mot land och vågorna slog över kajaken. Innan kapellet var på plats hade jag fått litervis med vatten i sittbrunnen. När jag väl kom ut mot mer öppet vatten blev det lite lugnare och jag kunde tömma sittbrunnen på vatten med pumpen. Sista kilometer till Norre hamn hade vågorna lagt sig nästan helt. 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar