tisdag 2 juni 2015

20/5-15 Tryggö-Lysekil, 30 km

20/5-15 Tryggö-Lysekil, 30 km
Havspaddlarnas blå band: dag 6

Regn, spöregn. Det var vad som kom just som jag packat färdigt kajaken i mose. Jag var så glad över att jag hann stänga packluckorna innan hela himlen bestämde sig för att öppna sig :) Regnandet gav upp ganska snart som tur var och större delen av dagen har jag haft riktigt bra väder!

Att ha dåligt lokalsinne är sällan bra. När man paddlar är det ännu sämre. Jag blir desorienterad direkt! Vet inte vad jag skulle ha gjort, (eller var jag skulle ha varit), utan min däckskompass! Räcker med att jag tittar åt något håll en kort stund så har känslan för vart vädersträcken befinner sig helt försvunnit! Det här är dessutom första gången som jag orienterar mig efter ett sjökort, och på sjön... Men jag känner att det går framåt! 

Det är väldigt roligt att kryssa mellan öar och holmar! Tiden går fort när jag hela tiden måste tänka på det här mer orientering. 

Vinden har jag haft emot mig större delen av dagen. Den jäkeln verkar svänga så snart jag gör det ;)

Jag började med att paddla ner till Kungshamn som jag rundade och fortsatte bort till Malmön. På Malmön stannade vi för en snabbfika. Som det var ganska öppet dit så tog jag en liten omväg till Grötön och sen Haralden innan jag var framme på Malmön. Efter fikat så rundade vi Malmön till Kalven och paddlade över till Härnäs. Där var det rätt mycket vind från sydväst så det var så blåsigt över till fastlandet. Resten av vägen ner till Lysekil tyckte var lättare och gick mycket snabbare mot vad jag trodde. Vid Pinnevikbadet drog jag upp kajaken och fick lov att slå upp mitt tält.   

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar