tisdag 2 juni 2015

21/5-15 Lysekil-Bleket, Tjörn, 48 km

21/5-15 Lysekil-Bleket, Tjörn, 48 km
Havspaddlarnas blå band: dag 7

Det här har jag säkert skrivit flera gånger, men jag kommer att skriva det igen. Det är så himla underbart att följa solens rytm. Att kliva upp just innan den går upp och lägga sig strax efter att den gå ner. Jag älskar verkligen soluppgångar! Jag fick börja min dag med att se en helt fantastisk soluppgång. En bra start på dagen ger ofta en bra dag! Jag fick en fantastiska start på min dag idag och dagen blev fantastisk!

Vattnet låg i stort sett helt stilla, lite krusningar på ytan bara, när jag började paddla ut mot Flatholmen. Enbart några få tidiga fiskebåtar skapade småvågor. Allt var verkligen idylliskt! Jag paddlade vidare mot Gåsö och sedan Grundsund. Här nånstans började jag att möta allt fler båtar, men jag måste säga att ALLA visade sådan hänsyn. Alla saktade in innan vi möttes så att det inte skapades några större vågor. 

Jag har paddlat förbi flera mysiga och charmig skärgårdsbyar och platser idag. Efter att jag paddlat förbi Skaftölandet kom jag över till Gulholmen. En av Sveriges mest tätbebyggda öar och ett av Sveriges äldsta fiskelägen. 

Idag orienteringen fungerat riktigt bra. Det fanns hela tiden tydliga riktmärken att orientera sig efter. Öar, holmar, kumlar och fyrar etc. 

Efter att ha paddlat förbi Härmanö. Så paddlade jag i riktning mot fyren Porsnäsu och sedan Kråksundsgap. Det hade nu börjat att blåsa en del och bitvis började det att bli ganska motigt med vind samt större vågor. Efter att ha rundat Bråtö och tog jag sikte mot Mollösund. Den sträckan var ganska blåsig. Så det blev en bra uppvärmning till sträckan ner till Skaboholmen! Där blev det mer skyddat igen ner och förbi Kyrkesund. Till Skärhamn hade jag det lite blåsigare igen. Där stannade jag på en trevlig badplats för lunch. Skönt att komma upp ur kajaken och sträcka ut kroppen! Var också skönt att skaffa lite extra energi för dagens sista etapp ner till Bleket på Tjörn. Första sträckan förbi Hjärterö och Stora Vrångsholmen var inga problem, men sen blev det desto motigare när jag skulle börja paddla österut vid Märresk Kl mot Grimsholmen. Vågorna blev större och kom hela tiden snett bakifrån eller i sidan. Det var motigt med roligt! 

Det kändes som en stor milstolpe att komma fram till Kajaktiv på Bleket! Det kändes så långt borta för en vecka sedan när jag hämtade kajaken och utrustningen som jag ska få låna från dom hela turen. 

En vecka går så fort. Speciellt när man har roligt och jag har haft det väldigt roligt under min första vecka!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar