söndag 1 mars 2015

21/2-15 Kilpisjärvi-Kuokkimajärvi

21/2-15 Kilpisjärvi-Kuokkimajärvi
Dag1

Hur allt fick plats i den lilla bilen fattar jag ännu inte nu när jag sitter i den lilla stugan precis vid Treriksröset. Mitsubishi Colt var alltså bilen som vi fick plats med två pulkor, tre hundar och tre människor och all packning. David kom från Tromsö med sin kompis tjeckiske kompis Martin för att skjutsa mig till Kilpisjärvi. Det var sjukt trångt, men resan ned till Kilpisjärvi gick väldigt bra. När vi kom ned så stannade vi och åt av buffén och hämtade min depålåda på bensinstationen för att sen packa om allting och börja skida. Klockan var säkert över fem när vi startade skida och solen hade redan försvunnit ned bakom bergen. Otroligt vackert var det! 

Vi skidade över sjön bort till Koltaluokta och vidare till den stora fula betongklumpen. David och Martin ska skida med mig i tre dagar nu, det blir roligt! Väl framme där var det redan helt bäckmörkt. Jag som inte direkt är någon kvällsmänniska, iaf inte när det kommer till att skida eller gå var helt sjukt trött då. Det är speciellt att skida i mörkret, nån måne hade vi inte som lös upp vägen för oss för den var bara en liten skärva. Men ögonen vänjer sig förvånansvärt bra när mörkret kommer smygande. Vi skidade genom en liten skog och kom fram till den mysiga lilla stugan Kuokkimajärvi. Den renoverades förra året så den är verkligen väldigt fräsch. Hundarna är glada över ännu en natt inomhus! Nu när vi skidat längs skoterspår idag så har deras ben mått mycket bättre. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar