söndag 8 mars 2015

4/3-15 Abiskojaurestugorna-Alesjaurestugorna

4/3-15 Abiskojaurestugorna-Alesjaurestugorna
Dag 12

Fick vakna till en härligt krispig morgon! Så skönt att känna hur det biter i kinderna och veta att idag kommer det inte klabba under skidorna! 

Alice drog rätt så bra i morse. I alla fall så länge vi hade ett belgiskt par framför oss. När vi väl var ikapp dom och skulle ta stigningen vid Gárddenvággi hjälpte hon inte till överhuvudtaget. Jag fick helt enkelt släppa henne lös för jag trasslade bara in linan i skidorna och tappade både fäste och balans. Jag var inte så lite leds på henne! Vega tog i stort sett hela backen själv. Hon är galet stark!

När jag nådde toppen av backen så tog jag av de långa stighudarna och satte på de smala korta igen. Jag kopplade också ihop dom två dragen där så Vega och Alice fick dra tillsammans. Men även då höll Alice på att "dumma" sig mellan varven. Vägra gå med andra ord... Men det gick bättre och bättre! Istället för att följa den markerade leden så följde jag skoterspår ut till Ribakluokta och därifrån bara över sjöarna tills jag nådde Alesjaurestugorna.

Även i Alesjaurestugorna fick jag ett varmt och fint bemötande av stugvärden Gunnel. Jag fick ett glas varm saft och ett trevligt samtal! Jag mötte även en hundspannsförare när jag kom fram som körde ut hundmat med skoter inför kommande turer. Han gav ett vom- och köttblock till Vega och Alice som dom bara älskade! 

Molnen hängde ganska lågt helt fram till lunchtid, då lättade molntäcket och vackra fjäll blev solbelysta och gnistrande. Jag passade också på att äta min lunch i solen på Rádujávri. Så skönt att känns solens strålar värma ansiktet! Sen när jag skidade vidare så lättade resten av molnen undan för undan och väl framme vid stugorna var det helt klart och väldigt vackert! 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar