söndag 8 mars 2015

8/3-15 Sitasjaurestugorna-Ritsem

8/3-15 Sitasjaurestugorna-Ritsem
Dag 16

Internationella kvinnodagen och aprilväder. 
Det var en väldigt märklig kväll igår om man tänker på vädret, storm och snöfall till klart och norrsken till storm och snöfall igen. Det har säkert fallit 3 dm under natten! Vi var inte helt säkra på hur vi skulle göra idag. Ta en vilodag i stugan eller skida i blåsten till Ritsem. Det blev det senare. Sikten var helt okej när vi startade, men bara nån minut senare var den som borta. Vi visste att leden skulle gå precis vin kraftledningen så vi tog sikte mot den. Men vad som inte syntes var ett mindre stup. Jag skidade först och för mig gick det bra att åka på skrå. För Vega gick det inte alls bra. Det var några sekunder som var var sjukt orolig. Hennes pulka började volta ned och hon med den. Som tur var gick det väldigt bra och hon fick inte en skråma och verkade inte ens skärrad. 

När vi kom upp på leden så tänkte jag att det blir en snabb tur ner till Ritsem. All snö som fallit hade blåst bort från leden och kvar fanns bara hårda fina spår. Den tanken försvann dock snart när vi kom till sträckorna med riktigt djup snö. Jag och Helena har turats om att spåra. Det var tungt! Sjukt tungt! Vega har kämpat på med sin pulka, hon är bara helt otrolig!!! Alice har också kämpat, men på sitt sätt... Med andra ord har hon inte dragit särskilt mycket idag. Men de stunder som hon faktiskt drar är hon stark och till en stor hjälp. Det har varit extremt mycket snö som drivit på sina ställen. På flera ställen var ledkryssen helt försvunna under snön. 

Aprilväder var det ja. Snöfall, solsken, vind allt om vartannat eller samtidigt. Snabbt gick det mellan vändningarna också. Mot slutet av dagen kom också dimma.

Två kilometer innan Ritsem hände något som helst inte ska hända. Läppen på min ena pjäxa har gått av. Inte bra. Så imorgon har jag något att fixa med...



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar