lördag 21 mars 2015

13/3-15 Arasluoktastugorna-Staddajåkkåstugorna

13/3-15 Arasluoktastugorna-Staddajåkkåstugorna
Dag 21

Vi hade en så himla trevlig kväll igår! Medan jag låg och slappade i tältet efter att vi kom fram så hade ett par från Frankrike dykt upp. Dom bjöd inte bara på ett fantastiskt trevligt sällskap och skratt utan också på whiskey och punsch. Jag kände att det rätta tillfället för min lilla vinflaska var kommen. Så till middagen fick vi alla ett glas vin var. 

Vid midnatt blåste det upp, rejält, igen. I tre timmar befann jag mig i den kända centrifugen. Men på morgonsidan mojnade vinden och det var en sån morgon då det var svårt att avgöra vilken typ av dag det egentligen skulle bli. Vädret var svårspått. Det såg ut att kunna bli både riktigt dåligt eller riktigt bra. Vi diskuterade lite fram och tillbaka om dagens vägval. Antingen gå upp på höjd till Staloluokta eller gå på sjön. Det blev det sista. Vi gick runt Dijddernjárgga. När vi gått ett stycke blev vädret bara bättre och bättre! Till sist blev det ett helt fantastiskt sådant! Sol och nästan ingen vind. Vart än vi såg fick vi se vackra fjällformationer och toppar! Här och var blänkte isfläckar som om dom vore den glittrigaste ädelstenen. Det är så vackert.

Just som vi rundat spetsen så fann vi det perfekta lunchstället. Då är det bara att passa på oberoende av vad klockan är. Tiden är hursomhelst oväsentlig när man är ute! Vi hade vacker utsikt, nästan vindstilla och sol som värmde! Den första lunchpausen på länge som jag kunde sitta utan att frysa det minsta lilla. UNDERBART! 

Vi skidade på vidare över sjön. 1, 2, 3, 4......... 100. Hur vackert det än är så är det lite som ett ekorrhjul att gå längre sträckor på en sjö. Det tar lång tid innan omgivningen ändras och ibland känns det som om att man inte avancerar alls. Det betyder dock inte att jag inte gillar det! Men mitt huvud börjar ändå att räkna, varv på varv.

Vi fortsatte sedan på Stálojåhkås västra sida och bort till Staddajåkkåstugorna. Vädret var vackert ända tills vi hade nån liten kilometer kvar till Stugorna. Allt fler moln drog in och allt mörkare. Från att ha varit i stort sett vindstilla så blåste det upp. Nån liten timme senare när vi satt inne i stugan. Så tilltog vinden ytterligare i styrka och snön med den. Tittade man ut genom fönstret eller dörren såg man därför inte mycket alls. Så skönt att ha skydd innanför stugans väggar som vinden fick att skaka. 

Tre älgar fick jag se idag samt en himla massa spår efter dom! Alltid roligt att få se vilda djur! Just det, allt fler vårtecken börjar att titta fram! Som soltinade suttningar. 

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar