fredag 9 maj 2014

Via-alpina dag 6

Dag 6: Idrijski Log-Golice
Även denna morgon vaknade jag till fåglarnas glada kvitter! Första morgonen som jag kunde packa ihop ett torrt tält, kan man bli annat än glad?! 
Jag hann sen inte gå mer än några hundra meter förrän jag tappat bort stigen, eller missat att vika av rättare sagt. Upptäckte det ganska snart så det blev inte mycket till omväg. Följde den rätta stigen och kom ut på ett EXTREMT stormdrabbat område, det låg omkullfallna träd överallt. Jag menar verkligen överallt. Av stigen syntes inte längre något till. Med GPSens hjälp gick vi 50 m i taget. Återigen var det som att befinna sig på ett military boot camp. Över stockar, under stockar, höga knän... För att fötterna skulle få vila lite idag från kängorna så hade jag på mig mina Merrell dojor (allout fuse) från start. Förvånansvärt bra grepp i de skorna måste jag säga, så behöll dem på hela vägen ner till Idrija. 
Jag ska inte sticka under stolen med att lättnaden var enorm när jag väl kommit ner till Divje jezero och fick följa floden genom Krajinski par zgornja Idrijca in till staden Idrija. Idrija är en av Sloveniens äldsta städer.

Vad tror ni att jag tänker på när jag möter på utmaningar som dessa i skogen? Jag vet inte om jag bör erkänna detta eller inte. Men jag tänker på tv-program som "biggest looser". Deltagarna i de programmen blir pushade till att göra fysiska aktiviteter som jag jämför med mitt egna boot camp, eller när jag går uppför där det 
är brant. Sen tänker jag att om dem kan göra det så kan jag, en ryggsäck på 20 kg eller 20 kg övervikt vilken är skillnaden? 

Även här i Idrija har jag fått erfara hur fantastiskt gästvänliga man är i Slovenien. Inne i en sportaffär fick jag jättebra hjälp vilka passager som var framkomliga och inte. (Pga ovädret som var här i februari och fällde så många träd). Sen blev jag hembjuden till affärsbiträdet på mat. Det bästa med att vara ute på tur är helt klart alla underbara människor som jag träffar! 

Igår började jag läsa Bill Brysons "A walk in the woods" som jag fått låna av Per Holmlöv. Jag kan inte relatera till allt vad han skriver men vissa saker känner jag allt igen mig i. Han skriver en del om björnar, han skriver väldigt mycket om björnar i början av boken. Apropå björnar så undrade personalen i sportaffären var jag sovit i natt, jag pekade ut på kartan vart jag hade slagit upp tältet. Reaktionen blev, hur vågade du det?! Det området är ett av de björntätasta i hela landet. Tur för mig att jag har "Bounty the great adventuess" aka björndräparen med mig. (Titlar som hon tilldelat sig själv).. Där är en sak som jag gör kvällstid i tältet, jag läser. Jag lyssnar till ljudböcker och musik. Skriver en del. Sen spelar jag munspel också, väldigt mycket nybörjare på det. Men roligt tycker jag att det är : )

Så när klockan blev fick jag följa med hem till denna otroligt trevliga kvinna och hennes familj. Medan jag duschade och fixade med tvätt och lite sånt så lagade hon till världens festmåltid! Jag fick nypressad apelsinjuice, grönsakssoppa, sallad, ägg, potatismos och sedan kakor som hon bakat. Hon berättade att hon sagt till mannen i butiken, -"hon är döende, hon har varit ute och vandrat en hel vecka ensam och bara sovit i tält. Vad kan jag göra för henne". Fantastiskt bra intryck jag måste ha gjort, när jag kom instaplandes i butiken : ) Hade en galet trevlig eftermiddag. Blev erbjuden husrum för natten också, men kände att efter all dagens vila var jag redo att gå en bit till. Martina och hennes son gick med mig första biten. Sen skickade hon med mig kakor när dem vinkade adjö. Människomöten som dessa gör mig så varm om själen. Så vi gick upp ca 600 höjdmeter innan vi slog upp tältet, måste nog inte tillägga att utsikten härifrån är sagolik, men nu gjorde jag det iaf : ) Så det var helt klart värt all den svett som jag svettades under den branta vägen upp! 

Nu har jag fått tag i gas också, så from nu kan jag börja laga varm mat!



2 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt kul att läsa din blogg! Även om jag inte har möjlighet att vara med dig "in real life" så uppskattar jag att din fantastiska humor skiner igenom blogginläggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara du underbara! Jag hoppas så att vi snart kan tura tillsammans igen. Säger bara en sak, pyramidturen! Sen bjuder jag på din favorit: vad heter eskimåernas favoritgodis?

      Radera