måndag 5 maj 2014

Via-alpina dag 3

Dag 3: Lokev-Razdrto
Jag bli lika förvånad varje dag när jag ska skriva vad som hänt under dagen vad förvånansvärt lite jag kommer ihåg på rak arm. Kanske är det ett tecken på att jag är i stunden, eller så är det bara så att jag har dåligt minne?

Hursomhelst så fick vi börja dagen med att gå några kilometer längs den där bilvägen tills vi kom till Divaca, där korsade vi motorvägen och kom ut på en mindre asfaltsväg. Den följde vi till flygfältet Kraski letalski center. Där kom vi också så Via-alpina igen (som vi avvek från igår em efter att ha blivit avrådda att gå till Matavun, pga trafiken längs den vägen). 
Stora ängsområden täckta med vita liljor, lila orkidéer och några gula blommor, korsade vi vid flygfältet innan vi till slut kom in i en vacker skog. Sen gick vi genom skog hela vägen till Senozece. Efter att ha vandrat en bit på stigar och småvägar, kom vi ut i en stormfällning. Var lite som att befinna sig mitt i ett plockepinn... Känslan efter att ha passerat där var som om jag varit på en militäranläggning och tränat. Över en stock, under en annan. 

Något som verkligen slagit mig här i Slovenien är att människorna jag möt är väldigt gästvänliga. Idag så kom en kvinna ut från ett hus i en liten by som hette Gabrce. Efter att ha frågat henne om det var dricksvatten i kranen (pekade på en mitt i byn) och hon svarat nej, så kom hon ut med två vattenskålar till hundarna och ett vattenglas till mig. Sen fyllde hon min Camelback och hämtade kattmat som hon bjöd hundarna på. I Razdrto var tanken att jag skulle handla mat. Men tydligen är 2 maj en röd dag eller något för den stängde 12.30 idag.. Gick därför till en bar för att fråga om de visste var man kunde köpa bröd. En man som var där med sina barnbarn hörde vad jag frågade efter och gick hem till sig och kom tillbaka med lite bröd! Så nu klarar jag mig utan problem till Predjama som jag mest troligt kommer till imorgon. 

Vi har fått vår beskärda del av både åska och regn även idag. Men vi hade tur för det började inte förrän vi var i Razdrto. Så vi gick bara några hundra meter upp i skogen och slog läger. Vi blev mao inte i närheten av så blöta som igår. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar