måndag 5 maj 2014

Via-alpina dag 2

Dag 2: Botazzo-Lokev
vaknade av mig själv och kände mig utvilad kl 06.30 i morse. Är så skönt när man får sova tills kroppen själv säger att det är dags att vakna.

I natt kom några ordentliga regnskurar, då är det extra gott att ligga torr och varm inne i sin sovsäck. Lyssna till dropparna som smattrar mot tältduken. 

Idag har jag inte alls gått så mycket längs asfaltsvägar som igår. Utan vi har mest rört oss längs stigar och grusvägar. 
Vi började med att följa lite olika stigar fram till Pesek, som ligger precis på gränsen mellan Italien och Slovenien. Såg en stor skylt på en gränshandel jag passerade "free wifi-zone". Så jag stannade till där och uppdaterade bloggen. 

Soligt och varmt på förmiddagen, hällregn och åska som kommit och gått under eftermiddagen. Dessa regnskurar har gjort i stort sett allt genomblött. Därför valde jag att stanna lite tidigare mot vad jag först tänkt. Vare sig Vega eller Bounty verkar inte direkt överförtjusta i just regn. 

Liljekonvaljer, pioner och vallmo har jag sett vid flera tillfällen idag, alla i full blom. Vackert!
Bounty har även hon fått gå en hel del lös idag. Det har gått bra och hon har gått fint både när vi mött cyklister och fotgängare, Vega går lös hela tiden. Hon är så galet duktig! När vi går längs vägar som gränsar till hårt trafikerade så går hon så fint bakom mig i mina fotspår. Bounty får däremot  vara kopplad vid hundmöten och längs bilvägar. 

Förkylningen känns mycket bättre idag, bara orken som inte har kommit tillbaka helt och fullt ännu. Men den kommer nog den med vad det lider : )

Har varit en del både uppåt och nedåt idag. Sist jag var ute och långvandrade kollade jag hur långt jag gick varje dag, samt hur många höjdmeter vi tog. Det tänker jag inte göra denna gång. Jag nöjer mig med att veta att det i snitt kommer att vara minst 1000 höjdmeter att ta dagligen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar