torsdag 1 maj 2014

Via-alpina dag 1

Dag 1: Muggia-Botazzo (Botac)
Jag som sett fram så emot hotellfrukost måste säga att jag blev minst sagt besviken. Där fanns nästan inget att välja på. Men det var väl inte det som var det värsta, utan ljudnivån. Att sätta sig och äta frukost samtidigt som två skolklasser var väl så där.. Men men... Hundarnas burar lämnade jag som en gåva till två av hotellets anställda, så var jag fri det problemet.

Dagen började jag sedan med att leta rätt på ett postkontor för att skicka ett paket till mig själv (poste restante). Kartor och en bok skickade jag iväg, kommer att hämta upp dem i Campo Tures Bolzano om 30-40 dagar. 
Vill man skicka ett brev till mig är det alltså dit man får sända det. Adressen är i så fall:
Ufficio Postale di Campo Tures
Via Jungman 3
39032 Campo Tures Bolzano. 
telefonnummer dit: (0039)0474676344
sen måste kuvertet märkas med poste restante samt mitt namn. 30 dagar väntar brevet där innan det skickas tillbaka till avsändaren (om man inte skriver dit beräknad ankomstdag). 

Det tog iaf över en timma för mig personalen på postkontoret i Trieste att få till det, nu kan jag bara hoppas att paketet väntar där på mig när jag kommer dit!

Sen skulle vi som sagt ta bussen till Muggia. Det gick alltså inte, man verkar inte få åka buss med stora hundar i Italien. Det kvarstod därför bara ett alternativ, taxi... 35 euro(!!!!). Väl där var det sen bara att börja knata. Jag insåg däremot ganska snart att det nedladdade spåret av Via-alpina från deras hemsida inte är så "korrekt". Som övergripande är det bra men inte om man vill se detaljerat hur man ska gå. Man kan mao inte alltid gå efter den för att välja exempelvis stig och den helt plötsligt grenar sig i flera. 
Kartan stämmer inte heller överens med de utritade lederna märkte jag när jag följde en led (som jag skulle följa), men hamnade på annan ort! Dock rätt riktning så förlorade inget på det : )
Hela vägen till Santa Barbara (gränsen till Slovenien) gick vi längs smala asfaltsvägar, dessa saknar helt vägren. Men båda hundarna har gått så snällt. 

Större delen av dagen har varit längs den typen av vägar (känns i mina fötter nu, men jag har också gått längs skogsbilvägar och vackra stigar genom skogar. Sista biten var jättevacker vandring genom dalgången Rosandra. Från Rifugio Premuda (som var slutet på stage 1) till Botac.

Känns lite som om vi haft alla typer av väder idag. Började med gassande solsken, sen började det åska och regna. Regnet höll i sig i ca 3 timmar och tröttade ut Bounty så jag fick bära henne i 3-4 kilometer.



2 kommentarer:

  1. Heja Lina :)
    Följer dig på din vandring i detta härliga men tuffa landskap, du skall få en välbehövlig fotvårdbehandling när du kommer hem/Björg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte säga det bättre själv, det är ett härligt men tufft landskap. Men det härliga och sköna väger över. Det kommer minst sagt att vara välbehövligt, har bara varit ute i snart en vecka och mina fötter har redan ändrat form och skepnad.. Så att komma hem till en fotvårdbehandling ser jag verkligen fram emot! :)

      Radera