måndag 26 maj 2014

Via-alpina dag 22

Dag 22: Achomitzer Alm-Egger Alpe
Jag hade stannat betydligt mycket närmare mitt egentliga slutmål igår mot vad jag trodde. Det var bara att ta sig upp för en backe så kom vi till Maria Schnee, efter det så var det i stort sett helt platt fram till Feistritzer Alm. Ett litet snöfält skulle passeras som enda krux. Vid Feistritzer Alm skulle vi fortsätta över en äng innan vi kom till en skog, gissa vilken känsla jag hade? -Sound of music ; )
På den ängen fick vi ser vårt första murmeldjur för turen också. Har sett flera stycken idag, dem är så söta!

Genom all skog vi gått genom har det varit ett military bootcamp. Så många träd som fällts av tyngden från snö som kommit i vinter (träffade två skogsvaktare som berättade det, att det vid ett tillfälle kom för mycket snö under för kort tid). 

Vi har varit i Österrike i stort sett hela dagen, här får man inte tälta. (Även det berättade skogvaktarna). Men huruvida det är en regel eller en lag förstod jag aldrig, så jag fortsätter som innan. Just ikväll har jag frågat markägaren om tillåtelse. En tredje sak som skogvaktarna sa var att det finns väldigt mycket björn i det här området. Att jag är inne i björnland.. Tur att Bounty är med och kan skydda mig och Vega. Eller hur det nu var, jag misstänker att hon snarare skulle reta upp en eventuell björn för att sen springa och gömma sig bakom mina ben. 

Mina stegjärn har kommit till användning även idag. På väg ner från toppen Starhand, 1965 möh, var det väldigt mycket snö kvar de första 150 höjdmetrarna och rätt så brant. 

5 st strömmande vattendrag har vi varit tvungna att vada över idag. Vega gör det som om det vore den enklaste saken i världen. Bounty har jag fått lyfta över. Så då får jag först gå över med mina grejer, sen gå tillbaka för att hämta henne. Så fötterna har fått bli nedkylda : ) 

Det är en väldig skillnad att ta 1000 höjdmeter på en dag i jämförelse med 2000 som igår. Men gårdagens höjdmeter har känts i benen idag. 

Flera vackra små "stugområden" Alm, som det heter här har jag gått förbi idag. Jätteidylliska med fina timrade stugor.

Sista ca 4 kilometrarna var väldigt lättgådda. Från Dellacher Alm till Egger Alm är det i stort sett helt platt. Var ett väldigt fint sätt att varva ner på! 

Mat är en viktig del av ett lands kultur. Därför bestämde jag mig för att gå tillbaka till själva Egger Alm, efter att jag slagit upp tältet, för att äta middag på ett Gasthaus. Fick nån specialitet för det här området. Väldigt gott och maffigt som om det vore för en skogsarbetare! Vet inte helt hur jag ska förklara det, men nån form av deg med ost, kryddor och vad det sista var listade jag aldrig ut vad det var, men det kändes som potatis. Min aptit bara växer för var dag, så trots att det var så mättande gick jag ner alltihop. 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar