måndag 5 maj 2014

Via-alpina dag 5

Dag 5: Medvejsek-Idrijski Log
Det är kanske tur att jag har så vansinnigt dålig koll på vädersträcken, annars hade jag kanske gått och skrämt upp mig själv. Göken gol från morgon till kväll, mest troligt i alla vädersträck. Sen vet jag inte heller helt hur det är man säger om honom. Eller söder-döder, norder-morder, väster-bäster (?), öster-tröster (?). 
Apropå att skrämma upp sig själv, jag har både hört och läst mig till att det ska finnas mycket björn här i Slovenien. Bla så har försök gjorts att flytta några björnar härifrån till Pyrenéerna. Idag såg jag den första skylten som varnade för just björn.

Vi började dagen med att följa grusvägen vidare till Hrusica. Längs vägen blev vi lite allmänbildade efter att ha stött på en skylt om romerska mil. 
Där vek vi av på en annan grusväg, för att sedan gå lite längs stig samt andra grusvägar för att till slut komma upp till Pirnatova Koca na Javornike, 1167 möh. Det är en fjällstuga (alphytte, eller vad man nu kallar dem) som erbjuder logi och dryck. Jag gick in och blev serverad något som liknade varm saft. Inte alls dumt. Där uppe hade jag för första gången utsikt till de högre snöbeklädda alptopparna som vi mest troligt kommer fram till om några dagar.

Sedan gick det mycket ner till Crni vrh (638 möh). Upp går bättre än ned för min vänster fot. Men jag antar att den kommer att gå till sig så småningom. En liten besvikelse att inse att det är söndag och att affären var stängd. Jag har ännu inte lyckats komma över nån gas som passar mitt kök, så jag kan bara äta kall mat. Lyckan blev ändock total när jag fann en torgförsäljare. Köpte 2 päron och ett kilo nötter, så nog överlever jag till imorgon allt! Jag gick även in på en bar och fick min camelback påfylld, dem sålde choklad så jag köpte en kaka. Gott!
Batterier är också något jag måste införskaffa, men som jag har en Brunton Resync med mig är det ingen kris på det heller. Kopplar bara in GPSen direkt i den så fungerar den utan batterier. Smidigt. 

Från Crni vrh letade vi oss vidare på vägar och stigar som inte fanns utmarkerade på min karta till Predgrize. Varifrån vi sedan följde vägen genom ett storslaget ängslandskap till Idrijski Log. Allt är så grönt och vackert nu och frukträden står i fullblom. Vi gick ut ur samhället och slog till sist upp tälten på kanske den enda platta delen av hela skogen. Smidigt med ett litet tält! Litet på utsidan, rymligt och bra på insidan. 

4 kommentarer:

  1. Följer er på kartan. Går det bra för alla tre? Är du bättre i förkylningen? Kram på er // Kersti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra för oss alla tre! :) Förkylningen är nu borta. Så inget att klaga på :) kramar

      Radera
  2. Börjar du komma upp i snöklädda områden? Kallt i tältet? Här i västra Jämtland snöar det idag, onsdag :/
    Följer er på kartan :o)

    Ha det gott/Björg
    Nordergök är godergök ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi kommit upp i de snöklädda områdena. Var tvungen att vända idag. Går inte att fortsätta utan stegjärn. Alldeles för hårt och brant. Har fått göra en omväg. Men snart är vi uppe på över 2000 möh igen :)
      Tack detsamma!

      Radera