torsdag 15 maj 2014

Via-alpina dag 10

Dag 10: Crna Prst-Ribcev Laz
1300 höjdmeter, så mycket var vi tvungna att gå ner för att komma till Podbrdo varifrån vi skulle ta tåget. Som alltid är det på ett sätt mycket lättare att gå uppför mot nedför. Nedför känns ofta onaturligt. Det är lätt till att man trampar snett osv. Men vi zickzackade oss ner för berget. Helt snöfritt på denna sida. Är nordsluttningarna som är snötäckta, de som sluttar åt syd är helt torra och fina. När vi hade ca 200 höjdmeter kvar var stigen helt plötsligt borta. Så jag navigerade genom skogen så gott det gick. Brant och jäkligt var det. Men vi tog oss ner, hamnade i någons trädgård. Kom ner på ett  ganska bra ställe egentligen, bara några 100 meter från själva tågstationen. Här i Slovenien vet dem hur kostnaden för transport bör vara. Mannen i kassan ursäktade sig för att jag var tvungen att betala för Vega. Slutnotan blev 2,5 euro för oss alla. Inte mycket att bråka över kan jag tycka :) 
Så tog vi alltså tåget genom berget, 5 min skumpade vi fram tills vi var framme i Bohinjska Bisrica. Där letade jag mig fram till en turistinformation. Fick veta var posten fanns samt att för att komma till ett ställe som eventuellt skulle ha stegjärn var jag tvungen att gå 6 kilometer till Ribcev Laz. Ribcev Laz ligger vid sjön Bohinjsko Jezeros östra ände. Vandringen dit var minst sagt varm!

Väl framme fick jag veta att det finns ingen sport/outdooraffär.. Men två ställen som hyr ut utrustning. Det som var öppet hade inga stegjärn. Jag sitter nu och väntar på att en kvinna från det andra stället ska ringa tillbaka så får jag höra huruvida jag kan få tag i ett par genom deras verksamhet eller ej. Verkar inte helt omöjligt! Men skulle jag nu inte få tag i ett par så får jag helt enkelt lägga om rutten något. Vårt mål är hursomhelst inte att gå exakt precis efter Via-alpina-rutten. Utan att ha det så bra som möjligt under en vandring som är tänkt att gå till Monaco : )

I flera timmar har vi suttit och slappa vid sjön. Alla tre har vi det bra!

Det löste sig till slut på bästa tänkbara sätt! Så nu har jag stegjärn och en stav med inbyggd yxa. Så nu kan vi gå tillbaka till den ursprungliga planen. Eller kommer att genskjuta den. Imorgon kommer jag att få börja dagen längs med sjön, vackert! 

Kommer att sova som en drottning i natt. Jag sover på http://www.alpe-rjavina.si veranda. De plockade fram en sån där klättringsmadrass. Den hade exakt samma mått som tältet (som jag alltså slagit upp på verandan). Mjukt och skönt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar