söndag 17 augusti 2014

Via-alpina dag 99

Dag 99: Sickerchäller-Moss

Vilken lycka, att få vakna upp till ännu en dag med underbart väder! : )
Vi började dagen med att gå upp mot Saflischpass, 2563 möh. Det var en vacker vandring med "sound of music"-känsla. Sommaren i alperna har varit ovanligt kall, det gör att alla blommor och bär är nån vecka senare mot vad dem brukar att vara. Så det är jättemånga blommor som står i full blom just nu. Så det är ett sagolikt vackert landskap som jag vandrar genom just nu med alla blommor och fjärilar i alla tänkbara färger och former. Att solen dessutom skiner gör det hela ännu lite vackrare! 

En liten bit före passet så mötte jag en dansk kvinna som började att vandra Walser-weg  för nån dag sedan och är på väg till Oberstdorf. Vi pratade långt över en timma. Väldigt trevligt! På väg ned från passet på väg mot Rosswald så mötte jag väldigt många andra vandrare. Det känns lite konstigt att gå från att ha i stort sett hela berget för mig själv och nu behöva dela det med så många andra. 

Jag gick aldrig hela vägen ned till Rosswald utan vek av vid Fleschboden, 2135 möh. Via-alpina-ledens ena etapp slutar vid Rosswald, men nästa etapp går samma väg tillbaka till just Fleschboden, så det kändes inte värt att gå ned för att vända. Vi gick längs ännu en blomsterkantad led till Stafel, 1997 möh. Vi följde nu Simplon-Höhen weg in mot dalgången Steinutal och upp till Bortelhütte, 2113 möh. Vi stannade kvar på samma led och den tog oss till Wasenalp, 2100 möh. Så gick vi förbi Bärufalle innan vi kom till Moss. 

Vi är mindre än 10 km fågelvägen från den plats vi startade i morse, men har gått betydligt mycket längre än så. Leden har varit krokig och tagit väldigt många "omvägar". Men hellre att gå längre och vackert än att gena och gå inte fullt så vackert! De flesta dagar så kommer i stort sett alla höjdmeter på väg mot ett enda ställe, idag var dem mer spridda. Upp några hundra höjdmeter och så ned några hundra. Jag tror att jag klarade av att gå längre mot vad jag tänkt bara för att Simplon Dorf är så nära nu där jag har poste restante som väntar. Kanske att jag hinner dit redan imorgon! : )
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar