onsdag 13 augusti 2014

Via-alpina dag 87

Dag 87: Bocchetta de Trescolmen-Piöv di Fuori

Så skönt att vakna till en dag med blå himmel! Solen höll just på att leta sig fram bakom bergen i väst när jag började att gå. Vi hade inte långt kvar att gå till själva Bocchetta de Trescolmen, 2172 möh, och var där redan 07.30. 

Vägen ned till Valbella, 1342 möh, var inte alltid helt enkel. Bitvis var det brant och väldigt halt på de flesta ställen. Stigen var igenvuxen med midjehögt gräs fläckvis, hade det inte varit för att gräset inte var dyblött så hade det inte varit någon konst! Jag behövde inte ta många steg genom det förrän vattnet åter sipprade mellan mina tår. På två ställen hade laviner tagit med sig stigen, dessa områden var ännu täckta av snön som rasat samt jorden den dragit med sig. 

Från Valbella fortsatte jag längs med en asfalterad väg till Rossa, 1076 möh. Därifrån gick det lite upp och lite ned till Selma, 981 möh. Större delen av den sträckan  gick jag längs dalgångens huvudväg. Några sträckor fanns en traktorväg att följa. Flera små byar och samhällen passerade vi innan vi kom fram till Selma där det var dags att vika av uppåt mot Landarenca, 1257 möh. Dit upp följde vi en rätt så brant och slingrig stig. Vi fortsatte sedan vidare längs små stigar nästan hela vägen upp till Piöv di Fuori, 1851 möh. Alldeles innan den "Alpen" så fann jag en helt platt gräsbeklädd större yta med vatten som rinner förbi. En helt perfekt tältplats med andra ord. Jag slog upp tältet och satte mig sedan vid vattnet för att tvätta lite kläder. Vattnet var iskallt, men någorlunda rena blev dem! 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar