söndag 17 augusti 2014

Via-alpina dag 102

Dag 102: Vallare-Antronapiana

Det var en väldigt regnig natt. Det började dock att lugna sig fram på små timmarna och när jag började packa samman så var det endast ett lätt duggregn. Hela förmiddagen kom och gick duggregnet och dimman låg stundtals väldigt tät. Vi började dagen med att gå upp till Alpe di Laghetto, 2046 möh. Därefter dagens första pass, Passo di Campo, 2204 möh. Vi gick vidare förbi sjöarna Laghi di Campo och fick därifrån se något väldigt vackert. Två stycken stenbockar med enorma horn uppe på passet Passo Straciugo. Avståndet var dock för långt för att få det på bild. Vi vandrade vidare till nästa pass Passo di Pontima, 2387 möh. Där gick vi in i Schweiz. När vi sedan kom till Alpe pontimia, 2192 möh, sken solen, så då passade jag på att äta lunch. Att solen skulle titta fram idag räknade jag inte med när jag klev ut ur tältet i morse, så en väldigt glad överraskning! 

Vi gick vidare och lämnade Schweiz vid passet Passo d'Andolla, 2418 möh. Vi lämnade inte bara Schweiz utan även det vackra vädret. I Italien låg dimman tät så jag såg inte Rif. Andolla, 2061 möh förrän jag var helt nära. Dimman lättade efter att jag passerat där och vandringen ned till Cheggio, 1500 möh var verkligen vacker! Sista delen av vandringen gick väldigt tungt, vägen ned till Antronapiana, 908 möh. Benen var väldigt trötta efter dagens ansträngning och en stor del av sträckan gick på själva bilvägen. Asfalt tröttar ut trötta ben ännu mer. Nere i Antronapiana gick jag till campingen. Jag kan ladda allt med solcellen förutom mitt kamerabatteri som dog idag. Skönt att duscha också, även om vattnet var iskallt! 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar