tisdag 12 augusti 2014

Via-alpina dag 82

Dag 82: Maloja-Leg da Sett

Jag tror att jag sov redan vid åtta igår. Vaknade halv sex i morse och kände mig piggare mot vad jag gjort på flera dagar. Så jag lagade och åt min frukost och började packa samman allt. När jag tagit ut allt från tältet och bara hade att ta ned det kvar så började det regna. En rejäl skur, så jag slängde in allt i tältet igen för att vänta ut det. Efter 30 min hade det upphört så jag gjorde ett nytt försök.Den här gången så hann jag få på hundarna och mig själv regnkläder, packa samman allt innan en ny skur kom. Så vi fick börja att gå i regn. 

Efter en stunds vandrande uppför i regnet så slutade det regna och himlen började spricka upp och bli blå. Resten av vägen upp till sjön Lagh dal Lunghin, 2493 möh, så hade vi det regnfritt! När vi sedan kom upp satte vi oss för att fika. Jag hann inte mer än svälja sista tuggan förrän mörka moln drog in på nytt. Bara att börja om proceduren med regnkläder på mig och Vega (Bounty hade fått behålla sina på sen start). Vi hann gå i nån liten minut innan det började att regna på oss igen. Sista biten till passet Pass Lunghin, 2645 möh hade vi det regnfritt igen. Men dimman kom och gick, åt väster var det helt tätt så ingen utsikt fanns att titta på, österut (varifrån vi kom) fanns en liten glugg i dimman så att vi kunde se sjön. 

Vi gick sedan ned till Pass da Sett/Septimerpass, efter de första hundra höjdmetrarna lättade dimman. Här är det betydligt kargare mot vad vi haft det på ett tag nu. Regnandet fortsatte att komma och gå. Så när vi kom fram till de små sjöarna alldeles efter passet så slog jag upp tältet. En kort stund senare öppnade sig himlen på allvar och det började att spöregna. Då är det skönt att sitta i tältet!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar