måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 113

Dag 113: Lago di Villa-Alpe la Serva

Så glad man blir när man vaknar och inser att väderleksprognosen inte stämmer. Istället för massa regn som utlovat vaknade jag till en blå himmel : ) Lite där slutade turen för morgonen. Jag började med att gå fel. På kartan fanns det en led, i verkligheten fanns där jättemånga som alla gick åt olika håll. Inte en markering eller skylt syntes till. GPS-spåret var inte heller till någon hjälp, för det stämde överhuvudtaget inte. När jag insåg att jag kommit fel så vände jag tillbaka till den plats jag haft tältet på för att prova lyckan på en av de andra stigarna. Efter ca 500 meter stod det klart att det var rätt stig då en markering med rätta lednumret dök upp. 150 meter längre bort gick GPS-spåret.. 

Jag gick mot Torille, 360 möh. Från Colle Nastze gick det brant nedför längs en grusväg. Väldigt lurig att gå på eftersom så fort jag råkade sätta foten på någon sen hamnade den i rullning och ville helst ta mig med sig. Men jag lyckades hålla mig på fötter hela vägen ned. Nere i samhället frågade jag efter en matbutik som enligt mina guideboksuppgifter skulle finnas där, men icke. Där fanns ingen, så istället gick jag genast vidare. Enligt samma uppgifter skulle jag ändå finna en i Covarey dit jag skulle komma senare. Därför gick jag aldrig in på den pyttelilla baren/butiken i Fabbrica. 

Mitt på dagen var det nästan olidligt varmt, att jag var tvungen att gå längs en asfalterad väg vissa sträckor gjorde värmen än mer påtaglig. Att gå längs de smala, krokiga vägarna som saknar vägren är inte särskilt roligt, speciellt inte som bilarna kör så snabbt. Som tur var blev det bättre från Champdepraz, 525 möh för där kunde jag vika av på en stig istället. Upp till ca 600 möh finns nu mogna björnbär att plocka. Så gott! 

Genom mestadels skog gick vi upp till Gettaz, 996 möh, skönt med skugga! När jag gick förbi Ponte di Gorf såg jag ett gäng på håll som höll på att hoppa i vattnet från toppen av ett vattenfall. Blev nästan lite sugen på att testa själv! Från Gettaz väntade vandring längs en grusväg förbi Füsse, 1210 möh och vidare till Covarey. En liten bit innan jag var framme passerade jag ett parkeringsplats. Där stod en bil med två män utanför. Vi vinkade och ropade hej. När jag gått ytterligare ett litet stycke så kom dem ikapp mig med bilen och stannade för att prata lite. Efter att ha pratat en stund på en blandning av franska, engelska samt de få italienska ord jag kan så steg föraren ut ur bilen och gick bak till bakluckan. Sen sa han här, du behöver energi och gav mig 3 st müslibars samt 2 små flaskor med dricksvatten : ) Ännu en dag med trail-magic! 
I Covarey fanns inte heller någon matbutik. Så jag gick till hotellet för att fråga om de hade något bröd att sälja. En kvinna som jobbade kom ut med en hel kassa med bröd som hon gav mig helt gratis! Jag slog mig ned och åt glass i hotellets restaurang medan hundarna låg ute och sov. Jag passade också på att uppdatera bloggen, otippat nog så hade jag den bästa uppkopplingen på väldigt länge där i Parco Naturale Mont Avic! Känns bra att vara ikapp med det : ) Två timmar senare fortsatte vi att gå och gick bort till Alpe la Serva, 1540 möh. På en avskild plats slog jag upp tältet, lagade mat och läste. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar