måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 114

Dag 114: Alpe la Serva-Lago Vercoche

Dagarna har blivit märkbart kortare. Det är nu enbart gryningsljus då jag vaknar min inprogramerade inre tid strax före klockan sex varje morgon och på kvällarna får pannlampan komma fram allt tidigare. Men vilken morgon jag vaknade till! Helt blå himmel och solen som färgade berget som i vanliga fall är grått till en gyllene nästan röd kulör. Vi gick uppför hela tiden i början av dagen, först förbi sjön Lago Serva, 1801 möh och sedan till Rif. Barbustel, 2170 möh. Jag mötte ett äldre dam som vandrade med sin son och hund och pratade med dem en längre stund. Så pekade hon ut Matterhorn, en väldigt majestätisk topp som når över alla andra. Damen har haft stuga i det här området i över 35 år och hon sa att det är långt mellan gångerna som man har turen att se toppen. Så en lyckodag!

Jag gick upp till passet Col Lago Bianca, 2309 möh. Där stannade jag och åt en tidig lunch i solen innan jag började gå nedåt. Jag mötte så många vandrare på vägen ned. 

Det finns många tabbar man kan göra. Av någon anledning har jag inte ritat upp denna etapp på kartan, inte de närmast kommande dagarna heller.. Men efter en snabbtitt på kartan i morse så kollade jag ut vägen jag skulle gå. Jag kollade däremot inte helt rätt så jag gick fel. Jag gick ned till Chardonney, 1500 möh istället för att vika av efter Lago Muffe mot Rif. Dondena. Men att jag gick fel men rätt, beroende på hur man ser det, var ganska bra för nu kunde jag köpa mat i Chardonney! När jag skulle gå vidare från Chardonney så bestämde jag mig för att ta en led som skulle genskjuta den "rätta" leden. Så jag följde led nummer 5 hela vägen till sjön Lago Vercoche, 2202 möh. En väldigt vacker vandringssträcka! 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar