söndag 28 september 2014

Via-alpina dag 150

Dag 150: Sospel-Collet de Christo

Imorse när jag vaknade gick jag en liten runda på campingen och hittade ett fikonträd med mogna fikon! Jag plockade på mig ett helt gäng som vi sedan åt till vår frukost. Vår frukost blev ännu lite bättre av att Simon kom med varmvatten åt oss till te. 

Vi gick sedan de sista 4-5 kilometerna till Sospel, 348 möh. Sospel blev lite av en besvikelse då det visade sig att man inte kunde köpa gas där! Men men, ett eller två dygn till med kall mat gör ju inget. I Sospel träffade vi flera av cyklisterna från igår, väldigt roligt att se dem igen! Flera av dem var väldigt trevliga!

Vi följde GR 510 upp till Col St-Jean, 642 möh. Sedan vidare upp till Baisse du Pape, 1022 möh och sedan upp till dagens högsta punkt Col du Farguet, 1082 möh. Det är inte bara dagens högsta punkt det är också sista gången som jag kommer upp på över 1000 möh för denna tur. 

Det har varit väldigt varmt idag som tur var har vi mest gått genom skog så vi har haft skugga. Vatten har det börjat vara svårt att hitta. Det är inte alls som högre up i bergen då det mesta av vattnet är drickbart. Nu är det svårare och svårare att hitta vatten och det vatten man finner är inte dricksdugligt. 

Från Col du Farguet så gick vi ned till Pas d'Ongrand, 410 möh. Där vände det igen och vi började att gå uppför. Vi gick upp till Collet de Christo, 565 möh. Där fick vi helt enkelt ta de tältplatser som erbjöds i en tallsluttning. Varken min eller Ninas tältplats är helt perfekt. Lätt knöliga och sluttande. Men ibland så är det helt enkelt så att man får ta vad som erbjuds!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar