måndag 22 september 2014

Via-alpina dag 145

Dag 145: La Tinée-St Sauveur Sur Tinée

Något jag inte gillar det är att gå tillbaka, eller det snarare tanken på att behöva gå tillbaka. Idag fick jag börja dagen med just det. Gå tillbaka. Tre härliga asfaltskilometer fick jag gå tillbaka för att hämta mina stavar som jag glömt lutade mot ett träd. Sen var det bara att gå tre kilometer tillbaka till tältet innan jag kunde börja med de rätta morgonrutinerna. 

När frukosten var äten och allt sammanpackat så var det bara att börja att gå på riktigt. Tack vare de här natinalparksreglerna så hade vi 9 kilometer längs den hårt trafikerade asfaltsvägen ned till St-Sauveur-Sur-Tinée. Det kan tänkas ha varit den mest långtråkiga sträckan jag vandrat sen start! Asfalt är dessutom värdelöst för kroppen, ingenting på kroppen mår bra efter en dag på asfalt!  Desto närmre St Sauveur vi kom desto varmare blev det dessutom. Väl nere i det mellanstora samhället stod kvicksilvret på 30 grader! 

Jag och Nina hade sett fram emot en gofika på något café. Tji fick vi när vi kom ner och insåg att det är söndag och precis allt var stängt! Eller inte riktigt allt, bageriet var öppet så vi kunde köpa både bröd och kakor! Vi satt i skuggan på torget i flera timmar och vilade upp oss. Paret på bageriet hjälpte oss att ladda upp lite elprylar. Vi fortsatte sedan att vandra längs Gr 5 tillika via alpina leden som vi nu kommit tillbaka på i några kilometer. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar