lördag 13 september 2014

Via-alpina dag 136

Dag 136: Pian del Re-Rèf. du Viso

Vid lunchtid idag kom Nina till Pian del Re! Jag blev så glad över att träffa henne igen. Efter att ha packat om våra grejer lite, hon hade med sig en ny telefon till mig med ett nytt simkort. Eller det var min gamla telefon som egentligen var trasig men verkar på något märkligt sätt vilat sig i form och fungerade nu perfekt igen. Sura colanappar som jag längtat efter hade hon också med sig, samt ett nytt liggunderlag som mamma skickat med. Den här turen vore inte vad den varit om det inte vore för min familj! 

Vi började sedan gå längs Giro del Viso upp mot passet Colle de Traversette, 2950 möh. Vädret var på vår sida och solen värmde gott! Strax innan passet stannade vi för att luncha, 4 olika goda ostar hade vi så det blev en riktigt lyxupplevelse! Vid Colle de Traversette finns den äldsta alpina tunneln, Buco di Viso. Den byggdes år 1480 och ligger på 2882 möh. Tyvärr håller den på att fixas så vi kunde inte gå genom den. Utsikten från toppen över Frankrike var extremt vacker! Medan Italien var lagd i dimma. Vi gick åt rätt håll med andra ord! 

När vi gått ned en bit in i Frankrike så fick vi se en stenbock. Jag blir lika glad varje gång! Vi gick sedan ned till Rèf. du Viso, 2460 möh.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar