måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 118

Dag 118: Masonaje-Locana

I morse var vädret inte alls så vackert som det varit de sista dagarna. Så något magiskt morgonljus fick jag inte njuta av. Min tältplats må ha varit platt, men inte rak. Vega låg som en stoppkloss längst ned i tältet tryckt mot tältduken. Så jag och Bounty hade tur, tack vare henne gled inte vi : )

Vi började dagens vandring med att gå upp till Bochetta di Rosta, 1977 möh. Till en början gick vi genom skog, men desto högre upp vi kom desto öppnare blev landskapet. Fler och fler moln och dimma drog in. Vi passerade två stycken fäbodar som både blivit lämnade för säsongen. Uppe vid Bochetta di Rosta så började dimman vara riktigt tät. Det var också dags att vika av från via-alpina-leden då den går in i nationalparken. Istället så följde jag det spår som jag fått av det franska sällskapet som gick den blåa leden tillsammans med sina hundar för något år sedan. Ganska snart stod det klart att dem måste ha gått en del obanat, för i deras spår fanns inte ens en antydan till en stig. De första 200 höjdmetrarna nedåt var en smärre pers. Först pga halt gräs, sedan pga att ormbunkar och annat stod så tätt och var högre än mig. Men rätt vad det var just som jag tänkte att jag kommer aldrig hitta ut från det här så såg jag en svag röd markering. Jag hade alltså hittat ned till en stig, dessutom rätt stig! Det var inte den mest vältrampade stigen, så hade det inte varit för markeringen så hade jag nog inte förstått att jag kommit till den. 

Dimman blev bara tätare och tätare ju närmre Talosio, 1225 möh vi kom. Därifrån fortsatte vi vidare till Locana, 513 möh. I Locana hade jag tänkt mig en natt inomhus för att kunna duscha och ladda upp alla batterier. 1,5 timme lade jag på att hitta ett boende helt utan resultat, inget ställe accepterade hudar.. På det sista stället jag gick till så frågade jag om det kanske fanns en camping i närheten. Det visade sig att mannen som jag pratade med ansvarade för husbilscampingen och att han kunde låsa upp för duschen där åt mig, han drog även en kabel från sin husbil så att jag skulle få ström! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar