måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 117

Dag 117: Lago Chiletto-Masonaje

Det sista jag gjorde igår innan jag somnade var att dricka lite över en liter med te. I vanliga fall när jag gör det så har jag inget annat val än att gå ut mitt i natten för att kissa. I morse när jag vaknade var jag inte ens nästan kissnödig. Så jag antar att jag varit/är aningen uttorkad. 

Även denna morgon var vacker med ett underbart morgonljus. Har varit så fantastiskt att ha en längre period med vackert väder. Men precis som i förrgår natt så var det minusgrader i natt. Bara att inse faktum att hösten börjar att vara på antågande. 

Jag hade inte en lång bit kvar upp till passet Colle Santanel, 2464 möh. Det fanns ingen direkt stig att följa dit upp, men några urblekta gula markeringar syntes till här och var. På vägen ned till Gr. Santanel, 1981 möh fanns inte ens en antydan till en stig och inte en endaste markering. Så där var det enbart till att gå på känsla. Bitvis var det lite trixigt att ta sig nedåt pga att gräset var vått och halt. Vid en alpe så mötte jag en man med en packhäst samt två hundar. Jag tänkte att det är lättare för mig att kliva av stigen än vad det var för honom. Så jag klev åt sidan, jag hade inte helt räknat med att marken skulle vara fullt så lerig och att jag skulle sjunka fullt så djupt. När jag skulle kliva ned till stigen igen så lyckades jag ramla i den ljuvliga sörjan. Men lerinpackning är det ju många som betalar dyrt för att få och nu fick jag en helst gratis! 

Ned till Piamprato, 1551 möh så var det sedan både en tydlig stig samt markeringar och skyltar. Jag mötte många trevliga vandrare på vägen ned och flera av dem stannade jag och pratade med. 

I Piamprato så anslöt jag till GTA-leden igen. Jag tror inte att jag nämnt att jag avvikit från via-alpina-leden för ett tag. Det pga att den går genom nationalparken Gran Paradisio och där får man inte vistas med hund, ens i koppel. Från Piamprato rörde jag mig mestadels längs bilvägen eller parallellt med den tills jag kom till Ronco Canavese, 948 möh. Där stannade jag till för att handla mat. Gas gick (som vanligt...) inte att få tag i, men jag har så att jag klarar mig några dagar till. Ytterligare några kilometer längs asfaltsväg väntade till Masonaje, 1201 möh. Där slutar bilväg och jag följde en stig istället och är nu återförenad med via-alpina-leden. Vi gick längs Rio DI Guaria motströms upp till 1350 möh. Där fann jag en liten platt fläck, precis lagom för tältet. Efter att ha slagit upp tältet så gick jag ned till vattnet för att tvätta mig, vattnet är verkligen kallt så håret fick vara. resten av eftermiddagen ägnade jag åt att läsa, över tjugo böcker har jag hunnit läsa/lyssna till sedan jag startade. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar