måndag 22 september 2014

Via-alpina dag 141

Dag 141: Sorg. Pausa-R. Molino Vecchio

Dimman hade ännu inte lättat när vi vaknade. Men det var så vackert för i dimman syntes konturerna av någon större hjort på en klippavsats!

Vi började att gå upp till bivackstugan D. Sartore, 2440 möh. Där stannade vi till och fikade. Dimman lättade lite smått så att vi kunde se den dramatiska naturen. Från bivacken fortsatte vi upp till passet C. del Sautron, 2687 möh. Där kom vi in i Frankrike. Frankrike bjöd på lite vackrare väder mot Italien. Vi lämnade ett lätt regnande och kom till något som nästan kunde liknas vid solsken!

På vägen ned hamnade vi mitt i en fårskock på flera hundra individer. Vi fick gå runt fåren för att inte driva dem allt för mycket. Det blev en rätt så rejäl omväg då fåren var överallt, men framför allt på leden.

Vi gick ned till Larche, 1680 möh. Enligt uppgift skulle det finnas en liten butik på ortens camping. Väl framme så var butiken stängd och skulle inte öppna igen förrän klo3ckan 19.00. Vi bestämde oss därför för att gå på restaurang. Vi åt först en matpaj och sedan hallonpaj. Men var i princip lika hungriga efteråt.. Som Nina sa, det var som att spotta en törstig kamel i halsen. Dyrt var det också. Så dagens lärdom, ät inte på en fransk restaurang om du har möjlighet att välja en på italienska sidan av landsgränsen. Men vi träffade ett par väldigt trevlig fårbönder inne på restaurangen, det gjorde att det trots allt blev värt besöket. De skjutsade upp oss 6 km till passet Colle della Maddalena, 1996 möh. Tyvärr kunde jag inte fortsätta längs med via alpina leden då den skulle fortsätta genom nationalparken Mercantour. Istället måste vi alltså röra oss på italienska sidan av gränsen tills parken är slut.

På passet fanns en liten gränshandel, vi gick in på den och köpte choklad som skulle ta oss hela vägen fram till Bersezio. Vi visste att vi var tvungna att nå Bersezio idag då det är sista stället som har matbutik på några dagar och imorgon skulle den vara stängd. När vi började att gå insåg vi att det var väldigt skönt att slippa de första 6 kilometerna längs vägen för vägen var rätt så hårt trafikerad av främst lastbilar. Vet inte hur många som dundrade förbi oss där vi gick innan vi nådde la Tinetta och kunde vika av in på en stig istället, vilken vi kunde följa hela vägen till Bersezio. Lyckan var stor när vi nådde butiken! Köpte på oss mat och sedan fortsatte vi att gå ett stycke längs vägen som går upp till Ferrere. Efter ungefär halva vägen stannade vi på en parkeringsficka intill en källa och tältade där. Till middag kokade vi pasta och morötter som vi åt med pesto, färska och soltorkade tomater samt oliver. Lyxmiddag efter alla dagar med "pulvermat!".