måndag 22 september 2014

Via-alpina dag 140

Dag 140: Vallone-Sorg. Pausa

Våra tält var så där mysigt täckta av små vita sniglar i morse. Känns lika fantastiskt varje gång det sker! Bara att pilla bort och hoppas att ingen finns kvar för att upptäckas senare mosad när man åter packar upp tältet.

Vi började dagens vandring med att följa en liten grusväg upp till 1776 möh. Där ifrån fortsatte vi att gå uppför tills vi nådde 2046 möh. Igår missade  vi när vi var uppe på ett pass, idag en topp! Vad kan man säga annat än att de italienska IGC-kartorna är fantastiska ; ) Det var en väldigt vacker vandring upp till dagens högsta punkt hursomhelst! Alldeles innan vi nådde den så fick vi se flera gems som rörde sig smidigt över klippterräng.

Det har varit en etapp med mycket upp och ned, en del dagar så går det först uppåt och sedan nedåt. Inget mer med det. Men idag har det gått upp några hundra höjdmeter, sedan nedåt och sedan uppåt igen osv. Vi gick en jättevacker platt sträcka också. Där det var som att vandra i en kryddburk! Det luktade så himla gott där av bla timjan, oregano och lavendel!

I Chiappera, 1614 möh, stannade vi till på ett refugio och åt varsin ostsmörgås med tomat. Färska grönsaker och frukter hör inte helt till min vardag längre, så de gånger som jag får det är det helt fantastiskt! Äppelkaka åt jag också. Det var en jättetrevlig man som drev La Scoula di Chiappera.
När jag och Nina gick vidare därifrån skickade han med oss både bröd och sockerkaka!

Vi vandrade upp till källan Sorg. Pausa, 1896 möh. När vi var intill den så började det att regna så vi bestämde oss för att det fick vara färdigvandrat för dagen. Vi hade ju hursomhelst vandrat lite mer än en etapp : )