torsdag 17 juli 2014

Via-alpina dag 74

Dag 74: A. Morzaglia-A.Vermolera

Så himla härligt att vakna till en torr morgon! Frukosten kunde ätas utanför tältet och tältet kunde packas samman torrt! Jag åt riktig lyxfrukost i morse som jag fått av Inge-Mari och Tor. Färdig frukostblandning som man bara behövde tillsätta varmt vatten till samt chai te. 

Hela dagen har via-alpina-leden gått längs med grusväg. Som jag skrivit så många gånger tidigare gillar jag stigar bättre, men omväxling förnöjer heter det ju : ) Vi började med att gå ned till Arnoga. Från Arnoga gick vi vidare genom dalgången Viola Bormina och vidare upp genom dalgången Verva. Väldigt vackra dalgångar fyllda av blommor och forsande vatten! Just innan Cascina-di Verva så hamnade vi mitt i en kofösning. Det är verkligen spännande och intressant att se på en arbetande hund! Hur den vallade och föste på kossorna. 

Vi kom så småningom upp på passet Passo di Verva, 2301 möh. Från passet gick det sedan nedåt hela vägen till den lilla byn Eita. 

När vi lämnade Eita och gick in i dalgången Avedo mötte vi förvånansvärt många både fotgängare och bilister. Med två av fotgängarna fick jag träna min franska. Det är svårt att tro att jag gick ett gymnasieår i Frankrike, så mycket av franskan han försvunnit. Men desto mer vi pratade desto mer av den smög sig sakta tillbaka. Vi hittade en bra tältplats intill ett litet vattenfall. Vi hade tur för en kort stund efter att tältet var på plats så började det regna. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar