måndag 7 juli 2014

Via-alpina dag 67

Dag 67: Marangun d'Urschai-Val Mingèr

I morse vaknade jag till en sån där dag som är omöjlig, rent vädermässigt, att säga hur den blir i förväg. Det första jag gör varje morgon (förutom när det regnar) är att dra ned dragkedjan till tältet och glutta ut för att se hur vädret kan tänkas att bli. Som sagt är det ingenting som behövs när det regnar, det avslöjar sig självt genom smattrande mot tältduken. I morse var himlen lite som en mosaikbild. Det var Gråa moln, vita moln om vartannat på en annars blå himmel. Vädret verkade inte själv veta hur det skulle ha det idag, men det drog in alt fler moln under dagen gång och allt mindre blått syntes till. Men jag har i huvudsak klarat mig undan regn, bortsett från några mindre skurar. 

Vi började dagen med att gå på en stig längs med Tasnan. Stigen övergick efter en liten stund till en mindre grusväg, grusvägen växte sig sedan till en lite större grusväg. Sedan blev det en stig igen fram till sista biten till Ftan, 1635 möh, som gick längs en asfaltsväg. I Ftan stannade jag till för att köpa lite mat. Det var också där den första regnskuren kom. Efter att ha handlat mat och fikat lite så gick vi vidare till Scuol, 1283 möh. Där stannade jag för att köpa ytterligare lite saker, bla ett nytt minneskort till kameran. 

När vi gick ut ur Scoul korsade vi floden Inn och gick sedan upp i ravinen Clemgia. Det var en vacker vandring längs med det forsande vattnet fram tills Plan da Funtanas. Plan da Funtanas är inget mer än en busshållsplats och varifrån man slutar gå längs en stig för att följa bilvägen istället. Så från vacker vandring till en ganska tråkig sådan. Men efter några kilometer kunde vi vika av in på en stig i ett skogslandskap istället. Genast blev vandringen så mycket bättre! Jag slog sedan upp tältet intill en liten bäck en kilometer innan floden Clemgia viker av österut mot S-charl, 1814 möh. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar