torsdag 17 juli 2014

Via-alpina dag 72

Dag 72: Stelvio/Stilfs-Stilfser Joch/Paso dello Stelvio

Efter att vi packat samman allt från campingen var det dags att betala och checka ut. Jag måste erkänna att jag tycker det känns väldigt mycket som överpris att betala närmare 1000 spänn för tre nätter i tält på camping! Jag vill inte ens veta hur mycket det skulle ha kostat ifall att jag valt den andra som enligt turistinformationen skulle vara dyrare än denna.. 
Tor körde mig sedan till postkontoret i Prad så att jag kunde skicka hem de gamla kängorna och skicka ett gäng kartor vidare till nästa ställe. Denna gång ett postkontor i Schweiz med följande adress:

POSTE RESTANTE
Lina Hallebratt
Post Office 3907 Simplon Dorf
Alte Simplonstrasse 46
3907 Simplon Dorf
Schweiz 

Det tog sin lilla tid att fixa med expediten var väldigt hjälpsam! När det var klart så körde Tor mig till den plats varifrån jag lämnade Stelvio för några dagar sedan. Så att jag åter kunde ansluta till Via Alpina leden. Eller inte riktigt leden då den enligt uppgifter jag fått igår från en kvinna på turistinformationen i Gomagoi skulle vara avstängd och att jag därför var tvungen att gå längs bilvägen till Trafoi. Så det gjorde jag och hundarna, Vega slapp sin ryggsäck den sträckan. I Trafoi skulle jag sedan möta upp Tor och Inge-Mari så att Inge-Mari kunde vandra med mig därifrån upp till Stilfser Joch. Tyvärr har Tor blivit sjuk och kunde därför inte vandra med. Jag var inne på nationalparkens informationscenter under tiden jag väntade för att få veta mer om den fortsatta leden upp till passet. Inga direkta glädjande besked, vi skulle behöva gå längs bilvägen hela vägen upp då de andra lederna blivit så pass skadade under vintern och på dem som inte var det låg snön ännu djup. Vega och Bounty fick ännu en vilodag genom att åka bil med Tor upp till passet, även jag tog lite av en vilodag genom att lämna ryggsäcken i bilen och låta även den åka med och bara ha en dagstursäck. 

Jag och Inge-Mari hade en trevlig vandringsdag. Det var kanske lite väl många bilar och motorcyklar som körde förbi och förpestade luften med sina avgaser. Men vad kan man göra? Inte mycket mer än att fokusera på något annat som alla vackra blommor längs med vägen eller den vackra utsikten. Många kurvor samt höjdmetrar tog vi! Stilfser Joch ligger på 2758 möh! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar