måndag 7 juli 2014

Via-alpina dag 64

Dag 64: Gargellen/Vergaldenbach-Tübinger Hütte

Vaknade till ljudet av regndroppar som smattrade mot tältduken. Att ligga i sovsäcken och höra det ljudet är rätt så mysigt. Mysighetsfaktorn ändras dock så snart det år dags att krypa ur säcken och börja dagen. 
Det har regnat hela dagen, men inte så farligt som häromdagen. Det har mer varit ett duggregn. 

Vi vandrade längs Vergaldenbach hela vägen genom dalgången Vergalda Tal. På en grusväg som övergick till stig strax efter Vergalda Alpe, 1820 möh. Vi har alltså rört oss in i Silvretta massivet. Klimatet i denna dalgång ska vara väldigt bra för växtlighet och är känd för sin artrika flora som växer främst på de bergsidor som sluttar åt söder. Vet inte om jag såg så mycket av det just idag då dimman legat så tät större delen av dagen. Men jag tänkte på hur grönt och frodigt det var i alla fall. Vi gick upp till Vergalder Joch, 2515 möh. Någon utsikt hade vi inte, dimman var för tät.. Men några vackra bergsformationer och toppar stack iaf upp ur dimman runt om oss. En del snö låg kvar från helgens snöfall, men det mesta av det hade tinat bort. Några snöfält fick vi ändå korsa innan vi nådde Mittelberg Joch, 2415 möh. Därifrån gick det sedan bara nedför. Jag slog upp tältet några 100 meter innan själva Tübinger Hütte. Jag var en stund skeptisk till att jag skulle finna någon tältplats då all terräng fram till denna plats varit helt täckt av stora stenblock. Här var det däremot både platt och gräs! 

Redan vid ett-tiden hade vi kommit hit och fått tältet på plats. Medan jag åt lunch började det regna ordentligt. Känns skönt att inte vara ute i det. Trots att det regnat från start så är vi i alla fall inte särskilt blöta idag. Så det känns bra inför imorgon. Jag hoppas att vädret stabiliseras snart. Om någon dag ska vi upp på höjder runt 3000 meter, då vore det fint med uppehållsväder och sikt!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar