måndag 7 juli 2014

Via-alpina dag 63

Dag 63: Carschina Hütte-Gargellen/Vergaldenbach

I natt var det riktigt kallt. All kondens på tältduken hade frusit till is och alla vattenpölar var täckta av en ishinna. Men solen sken redan från start, så värmen gick fort att få upp när jag väl började att gå. Det var en jättevacker vandring med "sound of music"-känsla ner till St Antönien, 1420 möh.

I St. Antönien handlade jag mat innan jag fortsatte vidare på nästa dagsetapp. Vi vandrade nordost längs huvudvägen som går genom dalgången tills vi kom till Litzirüti där vi svängde av in till dalgången som skulle ta oss till passet St. Antönier Joch, 2379 möh. Det var en vacker vandring genom ett idylliskt landskap. I början av dalgången gick vi förbi några små bondgårdar, alla med timrade boningshus. Desto högre höjd vi kom på desto glesare blev det mellan husen tills det bara var en blommande äng. Den blommande ängen övergick så småningom till ett kargt landskap och sista 100 höjdmetrarna till passet var hel klätt i snö.

På väg ned till Gargellen var det först stenigt, men det övergick snart till ett rosa landskap. Alpenrosen (vad den nu heter på svenska) blommar så vackert! Vi gick förbi Gargellen Alpe, därifrån följde vi en stig som gick rätt så brant ned till Gargellen, 1423 möh. I Gargellen satt jag några timmar på ett väldigt flott hotell (de enda stället med wifi) som jag kanske inte helt passade in i. Men hundarna uppskattade både stället och vilan! När bloggen var uppdaterad fortsatte vi att vandra en bit till. Vi slog läger en liten bit in i dalgången Vergalda Tal precis intill Vergaldabach.