måndag 7 juli 2014

Via-alpina dag 65

Dag 65: Tübinger Hütte-Weißerbach

Den här dagen har varit allt gårdagen inte var. Varm och solig! 
Efter varje dag som jag fått packa ihop tältet i regn är jag så oerhört tacksam över att få göra det i torrt väder. Det var lite roligt att kliva ur tältet till ett helt nytt landskap. Det såg inte helt ut som jag föreställt mig. Själva Tübinger Hütte låg dessutom en del närmare mot vad jag trodde. Så på bara några minuter från dess att vi började gå så stod jag på deras terass. De två i personalen som satt ute och rökte såg lagom förvånade ut över att se någon som vandrade förbi så pass tidigt. Hela dagen har vi vandrat i ett högalpint landskap med allt vad det innebär. Vi följde kanten av Valgraggeskamm till passet Hochmaderer Joch, 2505 möh. Det var en fin och lagom luftig sträcka att gå. Vi mötte några mindre fårflockar på vägen. Jag är så glad över att Bounty bryr sig allt mindre om djur som vi möter. Nu kan jag helt lita på att hon varken springer efter kossor eller får! Det tar sig : ) 

Från passet hade vi en väldigt vacker utsikt bort mot den uppdämda sjön Silvretta-Stausee. Jag satt en stund där uppe på passet i solen som just börjat att värma och hade det väldigt bra! Fikade lite innan vi började vandra nedåt mot Großvermunt. Vägen ned var bitvis rätt så brant men väl nere vig floden Kromerbach, som vi skulle korsa på vår väg in i dalgången, planade landskapet ut sig och det var i stort sett ingen skillnad på höjden fram till Silvretta-Stausee. Det var minst 100 kossor skulle jag tro som gick och betade där. Alla var dem väldigt nyfikna. Men jag tycker nog att jag har blivit allt bättre på att mota bort dem. Men jag finner dem fortfarande lite obehagliga. 

Efter att ha gått i närmare en vecka nu utan att möta så många vandrare (ex igår inga och dagen innan 3), så var det lite som en chock att komma till Bierlerhöhe. Där var det veteranbilsrally och väldigt mycket folk. Så jag stannade aldrig till utan fortsatte genast längs med sjön och leden 02 som går mot Jamtalhütte. Alldeles efter att vi lämnat folkmassan så stannade vi och åt lunch i lugn och ro. Vi följde sedan leden upp till 2450 möh, där stannade vi och slog upp tältet. Känns bra att vara så pass nära passet Getschnerscharte, 2819 möh som vi ska över imorgon. Det ligger en hel del snö kvar uppe i det och chansen är större att den är hård och bra att gå på under tidig morgon innan solen värmt upp den och gjort den till sorbé. Jag mötte ett svenskt par på vägen upp längs med Weißerbach som varit ute och vandrat i området några dagar. Dem hade valt att lägga om sin rutt efter att ha blivit avrådda att gå över passet. Men dem sa också att dem inte trodde att det skulle vara omöjligt att ta sig över, men att det inte var helt lämpligt att göra det på eftermiddagen efter en dag som denna med strålande sol. 

Efter att ha slagit upp tältet och hängt det som ännu var blött från tidigare dagar på tork så hade jag päls- och klovård på hundarna. Inte helt uppskattat hos Vega att bli vare sig borstad eller få klorna klippta. Men hon har tur, när vi är ute på tur så här behöver inte klorna klippas särskilt ofta, dem slits ned. Pälsen måste däremot kammas desto oftare. Kombinationen regn och klövjeväska ger fina tovor. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar