torsdag 1 oktober 2015

29/9-15 Hällingsfallet-Lobbersjön, 19 km

Fjällfararnas gröna band: dag 44

Efter en kall och regnig natt så vaknade vi till en vacker morgonen. Det första som vi får se när vi öppnar ut till absiden är en mus som flyr. Även om han såg rätt så skyldig ut när han ilade iväg i full fart så reflekterade vi inte mer över det.

Vi fortsatte med dom vanliga morgonsysslorna, packa ur och ihop tältet och laga frukost. Vi passade på att spana in fallet en sista gång innan vi började att gå. Sen gick vi över bron som går över fallet. Det enda man ser är vatten som väller ner, men inte hur långt. Såg nästa ut som att det bara tumlade omkring. Sen ledde stigen oss upp genom en granskog till en liten skogsbilväg. Ibland får jag snilleblixtar. Innan skogsbilvägen fick jag en sådan. Att göra en höstkrans. Så jag plockade några löv i dom vackraste höstfärgerna. Vid vägens kant fanns massa sly, plockade lite av det till min krans. Resultatet blev bättre i fantasin än i verkligheten, men jag hade iaf roligt medan jag gjorde den!

Både jag och Julia har varit trötta idag. Både kroppen och huvud har känns sega. Så efter att vi gått av skogsbilvägen (som vi såg björnskit på) in på nästa stig och gått en bit efter den stannade vi för att pausa. Längs stigen låg det flera blaffor från björn. Vi blev därför extra uppmärksamma, men vi fick inte se någon björn för det. Under pausen upptäckte vi vad musen vi såg i morse gjort i vårt tält... All vår mat låg ute i absiden i påsar. Musen verkar vara av det tränande slaget, eller möjligtvis en som bantar. För det som han smakat på var en nutrilettbar samt alminosyrapulver. Det verkade dock som det var chokladen på baren han ville åt för den hade han gnagt och skrapat av med sina tänder. Vilket hade lämnat tydliga märken. På samma sätt som när min syster Elin stal nougat under julbaket när vi var barn...

På kartan ser det ut som en liten stig. Men den är tom markerad med rött på träden och väldigt vältrampad. Här och var låg det däremot några träd över den. Vid Munsvattnet kom vi ut på en traktorväg som vi följde till bron vid Munsvattnets västra ände. Där stannade vi och åt lunch i det härliga vädret. Solen har värmt så skönt idag!

Det har varit en fyrhjulingsväg/traktorväg hela vägen till Lobbersjön att följa. Vilket inte helt framgår av kartan där det bara ser ut att vara en liten stig. Det började att gå allt mer uppför och  just innan Lobbersjön kom vi upp över trädgränsen. Vid Lobbersjön är det samevisten och här går det stigar och småvägar överallt. Så det var riktigt svårt att hitta rätt. Men så snart alla hus var passerade var det lättare att se rätta stigen igen.

Ett stycke efter Lobbersjön slog vi upp tältet intill leden. Vi hann inte mycket mer än att få tältet på plats och krypa in i det förrän vädret ändrades totalt. Det blåste upp och efter ett tag började det regna. Under kvällen tilltog både vindstyrkan och regnandet..