tisdag 6 oktober 2015

5/10-15 Ansättens vindskydd-Jänsmässholmen, 16 km

5/10-15 Ansättens vindskydd-Jänsmässholmen, 16 km
Fjällfararnas gröna band: dag 50

Bounty har en ovana. Eller egentligen fler.. Men en sak som är lite jobbig är att hon vaknar nästan varje natt för att kliva upp och dricka. I tältet betyder det att hon gnäller tills jag vaknar så att jag kan släppa ut henne (vattenskålen står precis utanför tältingången)). I natt så hade jag en vattenskål ståendes inne i stugan. Men då det blev lite varmt när vi eldade så drack dom upp den och ville ha mer. Så vid 1-tiden vaknar jag av hennes gnäll. Jag sov på överslafen och det var långt ner till den undre. Jag höll inte på att ta mig ner. Så hör jag Julia ligga och skratta, då har hon vaknat och ser mig ligga där på mage och dingla med mina bara ben. Efter att jag fått sovsäcken under magen lyckades jag iaf hasa mig ner och kunde fylla på skålen. Tyvärr hade vi inte tillräckligt med vatten kvar inne i stugan så jag fick gå ut och gå bort till kallkällan för att hämta mer. Men för en stjärnklar natt jag kom ut till! Miljoner stjärnor lös upp himlen och det var så vackert! 

När vi klev upp i morse var marken helt täckt av frost och alla vattenpölar täckta av en ishinna. Det var med all säkerhet flera minusgrader i natt. Solen hade inte börjat att värma än då den inte helt lyckades nå oss inne i skogen. Men den lös och såg ut att utlova vackert väder! Vi följde leden upp till Ansätten och där nådde solen ikapp oss och började att värma skönt. Luften har varit härligt krispig hela dagen. Gillar höstluft! Frisk och krispig och härligt ren på något vis! 

Det var inte helt lätt att hitta rätt från Ansätten. På vår karta fanns det en sommarled, en stig samt en vinterled som gick därifrån (plus leden vi kom från). I verkligheten finns det ytterligare en led, nämligen en skoterled som inte är utmarkerad på fjällkartan. Den tog vi för att vara stigen. Ett misstag Maren upptäckte väldigt snart som tur var så att vi kunde leta reda på stigen. Stigen är markerad med gula snitslar samt lite röd färg på vissa träd. Så snart vi hittade första markeringen var det relativt lätt att hitta! För sådana markeringar fanns i stort sett hela vägen ner till Jänsmässholmen! Stigen tog oss över myrar samt olika typer av skogar och var väldigt vacker att gå längs! (I Jänsmässholmen fick vi sen veta att det skulle ha varit möjligt att gå leden som vi först tog från Ansätten). 

Det blev en dag med vacker vandring i vackert väder! Nere i Jänsmässholmen väntade Per på oss med gofika! Tunnbröd, skopor, sötsaker, sallad och frukt för att nämna lite utav det. Tack snälla! Efter att ha suttit och pratat, ätit och skrattat en massa åkte han hem och vi började att gå vidare. Vi hann inte långt förrän pappa, Ingeborg och mina systersöner kom! 

Vi hade bestämt oss för att gå till "skoterparkeringen" i Jänsmässholmen för att tälta där. Så pappa och Ingeborg körde dit och väntade på oss medan vi gick tillsammans med pojkarna. Utöver nya stövlar till Julia så hade pappa med sig mer mat och fika till oss! Pappa <3 


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar