torsdag 1 oktober 2015

30/9-15 Lobbersjön-Bågavattnet, 20 km

30/9-15 Lobbersjön-Bågavattnet, 20 km
Fjällfararnas gröna band: dag 45

Det var nog en himla tur att jag stormsäkrade tältet igår kväll, för jäklar vad det har blåst i natt. Ett tag kändes det som att vi befann oss i en tvättmaskin som centrifugerade. Det slog i tältet från alla håll och i dom hårdaste byarna var det så att tältduken ville bukta in. I tillägg till vinden så vräkte regnet ner. Regnandet lugnade ner sig under den tidiga morgonen men vinden ville inte lugna ner sig. Men väldigt skönt att vi kunde packa samman allt utan regn! Men det är sällan bra att ropa hej..... Vi hann inte mer än stänga säckarna förrän regnet började om och det med besked. Det piskade från sidan samtidigt som alla remmar som inte blivit ordentligt fastsatta på ryggsäcken snärtade ordentligt. 

Igår glömde jag att skriva att jag kom in i min hemkommun, Krokoms! Känns både konstigt och overkligt att vi kommit så här långt. 

I det höstruskiga vädret gick vi på fram till renvaktarstugorna som ligger vid Tvärån. Jag hade blivit tipsad om att en av dom skulle vara det mysigaste i hela fjällvärlden. Och jag är beredd att hålla med! Det var bara lite synd att skötseln på det blivit eftersatt och timret börjat ruttna på sina ställen. Strax innan vi kom fram dit slutade det att regna och solen tittade fram för en stund. Vädret som varit idag kan närmast liknas med aptilväder. Blåsigt och solsken och regn om vartannat. Men vinden är kallare och råare mot vad den brukar vara i april. För första gången under denna vandring har jag behövt använda dubbla vantar. 

Väldigt många har haft åsikter om det faktum att vi går i gummistövlar nu. Som terrängen varit dom senaste dagarna kan jag inte säga annat än att det har varit helt supert! Så himla skönt att vara torr om fötterna! Flera blötmyrar har vi traskat igenom även idag. 

Att hitta stigen som leder ner till Vinklumpen var inte bara enkelt. Det var fyrhjulingsstigar lite huller om buller i tillägg till stigen och ibland gick dom samman. Vi tog fel väg på ett ställe och hamnade därför uppe på Vinklumpens topp, 864 möh. 
 
Vi kom ner på grusvägen vid Vinklumpen och följde den till Bågavattsån och satte upp tältet intill den. 



















1 kommentar:

  1. Vi hamnade också på toppen av Vinklumpen. Hittade ingen annan stig. Vi fick i alla fall en fantastisk vy från toppen! :)

    Ha en fortsatt god tur!

    / Elin och Lukas

    SvaraRadera