lördag 24 oktober 2015

20/10-15 Rogenstugan-Hävlingsstugorna, 27 km

20/10-15 Rogenstugan-Hävlingsstugorna, 27 km
Fjällfararnas gröna band: dag 65

Det härliga vädret som varit dom sista dagarna var bokstavligen bortblåst idag. Isande kalla vindar. Typiskt höstväder. Vi gick upp mot och över Tandsjövalen. Vacker utsikt över Rogensjön. Vinden gjorde dock att vi helst inte stannade allt för länge för att titta på den. 
Bitvis var det väldigt stenigt att gå, medan det var riktigt bra på andra. Vi fick gå förbi dom största områdena med renlav idag, stora fält där hela marken var täckt av sk vitmossa! Jättevackert och på flera ställen kunde vi stanna och plocka stora blåbär som fortfarande smakade bra! Tillsammans plockade vi 1,5 liter på en kort stund.

Idag var jag med om något läskigt. En uggla dök efter Bounty! Som tur var gick allt bra. Jag tror att det var en hökuggla.

I Storrödtjärnstugan stannade vi till och fikade när vi passerade. Där var det varmt och skönt. Någon måste ha varit där innan oss. Vattnet i pannan var ännu ljummet :) Sen fortsatte vi förbi Slagusjön och ner till Särsjön. Det blev allt mindre sten och snart var det riktigt lätt att gå! Vi rundade sjön Hävlingen och gick till länsstyrelsens stuga där. Jag måste erkänna att jag blev lite paff när det satt fyra personer i stugan då jag inte kan minnas sist vi mötte andra vandrare! Det visade sig vara fyra stycken Holländare som varit ute en vecka tillsammans varje år dom sista femton åren. På kvällen gick dom ut för att baka bröd. När jag hörde det blev jag nyfiken på hur dom skulle göra. Det var helt genialiskt! Dom hade förberett en deg som stått på jäsning i stugan. Sen gjorde dom upp en eld ute för att grädda brödet över, till ugn hade dom en dubbelbottnad kastrull. Resultatet blev helt fantastiskt!!! Jag fick prova att baka mitt eget bröd och även det blev helt supert!  









































1 kommentar:

  1. I like pictures
    Nice i hope you will have many post like this
    --------------
    i'm providing thay man hinh Xiaomi service, special thay man hinh Xiaomi mi4. Contact with me

    SvaraRadera