torsdag 15 oktober 2015

10/10-15 Åreskutan-Stamgärde, 23 km

10/10-15 Åreskutan-Stamgärde, 23 km
Fjällfararnas gröna band: dag 55

Det är inte ofta det är helt vindstilla på Åreskutans topp. I natt var det det. Inte en vindpust på hela natten. Det är för- och nackdelar med att ha det vindstilla. Den största nackdelen är att det oftast blir mer kondens då. Vindstilla och ett tjock moln/dimtäcke gjorde tältet minst sagt vått. När jag packade det samman rann det om det. 

Under frukosten lättade dimman något för en kort stund och utsikten blev fantastisk! Hela lanskapet tycktes gå i olika blå nyanser. Så vackert med toppar som stack upp i blått ur molnen där dimman lättat.

Vi hade det nattkallt och den fuktiga luften hade förvandlat underlaget från 1200 möh och uppåt till is. En tunn tunn ishinna täckte det mesta så det var inte bara att gå nedåt. Det var till att gå försiktigt för att inte halka. Så snart vi tagit dom första 200 höjdmeterna blev det betydligt mycket lättare och vi kunde börja att gå obehindrat. Längs vägen ner mötte vi några morgonpigga vandrare som var påväg upp mot toppen. Finaste Malin Göransson var en av dom :) Hon gick från Björnen för att möta oss för att sen gå med oss resten av dagen! Så himla trevligt!!! Nere i själva Björnen mötte vi 100%Krokom, en lokaltidning från min kommun. Efter det hade jag ett supertrevligt möte med Maria Månsson! 

Vi gick ner till Björnänge och ner till gamla landsvägen som pilgrimsleden går längs nu. Vi hittade en trevlig plats intill Åresjön som vi satte oss och lunchade vid. Malin överraskade med supergoda blåbärs och vanlijmuffins! :) 

Min kompis Nina (som jag vandrade med förra året i alperna och på Korsika förra året) bor i Stamgärde, Undersåker. Tillsammans med henne och Johan fick jag en supertrevlig kväll. Roligt att också Peeo kom förbi! :) 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar