tisdag 10 juni 2014

Via-alpina dag 41

Dag 41: Lamsenjohhütte-Hermann v. Barth Denkmal
Igår eftermiddag när jag låg i tältet, hade sovsäcken hängandes över för att få skugga och försökte sova bort huvudvärken tyckte jag nog allt att det var rätt så varmt.. Idag har jag fått höra att det varit över 30 grader varmt både igår och idag.
Antagligen kom huvudvärken ifrån att jag inte druckit tillräckligt, men dagar som dessa är det svårt, väldigt svårt! Över 3 liter vatten har jag druckit, men när svetten bara rinner om en behöver man mer än så..

12 timmar sömn lyckades inte ta bort den molande huvudvärken. Den har suttit i hela dagen. Just nu åskar det, så jag hoppas att den släpper samtidigt som den försvinner!

Vi började gå rätt så tidigt för att ha några timmar med mindre varmt väder. Hade en fin vandring till passet Westl. Lamsenjoch, 1921 möh. På vägen dit mötte vi flera av de här typiska hjortdjuren (namnet på dem har jag tyvärr inte på minnet just nu), det som var extra roligt var att det var en grupp mammor med söta små ungar! Stod och tittade länge på dem innan dem fick vittring på oss och sprang sin väg.

Från Lamsenjoch gick vi sedan nedåt i skugga från bergen till först Binsalm och sedan direkt vidare till Eng-Alm, 1202 möh. Där kom solen ifatt oss och det började bli stekande hett! Så det blev en väldigt lugn vandring, med väldigt många pauser upp till Hohljoch, 1785 möh. Större delar av den sträckan gick vi genom skog, så skugga fanns nästan hela tiden. Betydligt fler vattendrag har det varit igår mot idag dessutom!

Väl uppe på Hohljoch stannade vi en längre stund. Hundarna passade på att rulla sig i den lilla snön som fanns kvar samt ta flera tuggor av dem. Men innan vi kommit fullt så långt så passerade vi några familjer med flera barn. Ett av dessa barn, en pojke i 11årsåldern, var så "rolig" att han tog sin vattenflaska och spruta på Bounty. Bounty är rädd av sig, och har alltid varit rädd för barn.. Det blev inte bättre av det här. Jag frågade vad han höll på med, vad det där skulle vara bra för på engelska. Vem jag antar var barnets mor svarade, det är väl inget att bli upprörd över, han är ju bara ett barn. IDIOT! Var precis vad jag tänkte.. Jag svalde det jag hade lust att säga, skakade på huvudet och gick därifrån. Jag tror att jag blev extra upprörd över detta efter att ha läst en facebook-status, för en dryg vecka sedan, där en kvinna spydde galla över hundar och hundägare...

Så fortsatte vi i värmen bort till nästa pass, men nu gick leden över rullstenar. Vi höll ett bra tempo till Spietissjoch för att få skugga så snart som möjligt. Sen återstod bara lite mindre än 100 höjdmeter så var vi framme vid Falkenhütte, 1841 möh.

Vid Falkenhütte stannade vi länge i skydd av skuggan. Hundarna passade på att vila ut innan vi fortsatte vidare. När vi gick vidare gick vi över ett alpint ängslandskap ned till idylliska Ladizalm, 1572 möh. Därifrån följde vi så leden vidare bort till Hermann v. Barth Denkmal, 1399 möh. Den sträckan bjöd på betydligt mycket mer skugga, skönt! Under tiden vi gick den sista sträckan började det att dra in allt fler moln, mörka sådana. Det är verkligen skönt när man hinner fram dit man tänkt och får upp tältet innan det börjar att regna och det fick vi idag!

1. Tappar hakan när jag ser bilderna. Så otroligt vackert. Väntar otåligt på att du ska skriva och nu kom det. Hurra... Alltid lika roligt. Här hemma har vi sommar. Soligt och varmt. Kram till er // Kersti

2. En fundering jag har är hur klara du av att smälta allt du ser och upplever under din vandring. Det är lika spännade varje gång när man går in och tittar om du lagt in något nytt inlägg. Kram / Marienne i Edsåsdalen

1. Marianne, det går inte! Jag tror att det faktur att jag sover så mycket mer nu mot i vanliga fall är för att huvudet behöver vila snarare än kroppen. Mycket av det som händer och de landskap jag vandrat igenom kommer tillbaka i mina drömmar! Kram

3. Lina dom där mammorna och deras små ungar kanske var Gems../Gunnar

1. 10 poäng till dig Gunnar, Gems är vad dem heter!