lördag 17 mars 2012

Sverige runt: dag 43-46

Dag 43: Vilodag
Pappa kom upp igår och idag fyllde han 60 år. Den firade vi med massa gott i stugan (på gränsen till för mycket sötsaker, chips odyl). Vi åkte också runt lite kring Stora Blåsjön och kollade. På kvällen åkte vi till hotellet i Gäddede och åt jättegod tvårättersmiddag. Tråkigt att inte Julia kom upp, hade varit så kul att träffa lillasyster lite grann. Men snart är jag ju klar med turen och då ses vi! ;)

Dag 44: Stora Blåsjön-norr om Leipikvattnet, 24 km.
Stora Blåsjön, eller Stora Blåssjön som byn egentligen borde heta bjöd på just blåst hela dagen, men även massa snöblandat regn. Min första tanke när jag gjorde turplanen var att jag skulle gå över fjället till Leipikvattnet, men som vädret och föret var som det var följde jag vägen istället. Dessutom kändes det lite onödigt att slita ut sig i "onödan", som vädret var så pass dåligt skulle jag ändå inte få se något av landskapet. Pulkan är ju dessutom extra tung nu som den är nyfylld med proviant.

Dag 45: Leipikvattnet-Remdalens början, 37 km.
Nu har vädret äntligen ändrats till det bättre! Solen har lyst på mig i flera timmar idag, så härligt! Vädret har inte varit rakt igenom bra, men idag var det inte solminuter jag hade utan soltimmar! Självklart blåste det på rätt bra över Stekenjokk, hörde av någon att det är en av de blåsigaste platserna vi har i Sverige.. Men jag hade sikt och det är det viktigaste, var bara under en timme som sikten var lite sämre. Sjukt hur snabbt vädret ändras på fjället, det gick från helt blå himmel med sol till grå himmel på mindre än en minut kändes det som. Men det vände sen tillbaka till sol igen!
Jag har följt skoterleden som går parallellt med själva Stekenjokkvägen. Den var hård och fin och gå på nästan överallt! Leipikvattnet ligger på ca 470 möh, därifrån ska man sedan stiga till Stekenjokks högsta punkt som ligger på ca 880 möh. Stigningen är minst sagt seg och långdragen.
Nu har jag slagit läger på en höjd av ca 700 möh vid Remdalens början. Ville bort från "blåshålet" innan jag slog läger ifall det skulle blåsa upp på riktigt. I början av veckan hade medelvinden legat på 34 m/s fick jag höra, vad byarna hamnade på vet jag inte. Men något jag vet med säkerhet är att det inte är något jag vill hamna i! Nu ligger jag i skydd av Faasoevaartoe bland några björkar.
Träffade tre supertrevliga norrmän idag, Vega verkade stormförtjust i dem, trodde att en bouvier skulle vara lite reserverad.. Inte denna donna iaf. Alltid lika skoj att träffa trevligt folk, något jag verkligen fått göra under turens gång :)

just det, nu är jag inte längre i Jämtland..

Dagen verkar minst sagt lovande..





 

De trevliga norrmännen vid Stekenjokks topp.



 

2 kommentarer:

  1. Måste vara härligt att gå på en hård skoterled. Tänker på all snö du pulsat i. Härligt för Vega med. Sov gott. Stor Kram // Kersti

    SvaraRadera
  2. Tittade på kartan idag, ååh vad du har hunnit långt! ni är sjukt duktiga :) skönt att ni har lite hårdare terräng att följa nu. Det har blåst riktigt hårt här med, tom så att tallen hemma hos mamma och pappa har blåst ner och missade friggeboden med någon millimeter.. Hoppas allt är bra annars, du vet att jag tänker på er massor! Kraaam <3 Malin

    SvaraRadera